فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۰ مهر
    • 2 October
    • ٥ ربيع الاول


گینه کشوری است نیمه کوهستانی که در غرب منطقه استوایی آفریقاو  در ساحل اقیانوس اطلس مابین ساحل عاج و سنگال قرار دارد . مساحت آن تقریبا معادل یک هفتم ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه و زبان رایج در میان آنان فرانسوی و محلی است . بیشتر اهالی این کشور پیرو دین اسلام اند . نوع حکومت  گینه جمهوری است . گینه در چنین روزی در سال 1958 میلادی از فرانسه مستقل و در دوازدهم دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن بندر کوناکری نام دارد. واحد پول آن فرانک محلی است .

موهنداس کرمچند مشهور به مهاتما  گاندی  در چنین روزی در سال 1869 میلادی دیده  به جهان گشود . وی دوره تحصیلات حقوق را در انگلیس گذراند و چند سال در آفریقای جنوبی به وکالت پرداخت و از نزدیک به مظالمی که به هندی تبارها می شد آشنا گردید. گاندی پس از بازگشت به هند آرام آرام در بطن مبارزات مردم هند قرار گرفت و هدف خود را در این مبارزه با استعمار انگلیس مقاومت منفی قرار داد که خشونت و حتی مقابله با مثل را نفی کرد. گاندی بزرگ در این مبارزه به طبقات مطرود جامعه هند اهمیت داد و نظام طبقاتی را نفی کرد . از جلوه های حرکت وی در انقلاب ملت هند ، تاکید همراه با عمل همه جانبه به اکتفا به حداقل امکانات زندگی و تامین آن به دست خویش است. در راستای این راهبرد کارساز تمام کالاهای  انگلیسی تحریم شد و مردم اجناس خارجی را در میادین به آتش کشیدند . گاندی بزی داشت که از شیر آن تغذ یه می کرد. پارچه لباس ساده اش را با نخ  چرخ نخریسی خود تهیه می کرد ، و بد ست خویش می دوخت. گاندی ؛ روح بزرگ مردم هند ، تلاش فراوانی برای آشتی میان مسلمانا ن و هندو ها و دیگر فرق این کشور کرید.   وی رهبر رهایی بخش  بزرگ هند است که مبارزات بسیاری را علیه انگلیسی ها که میهن او را مستعمره خود ساخته بودند به انجام رسانید و در این راه و در دفاع از استقلال کشورش  به پیروزی دست یافت . او در سال 1948 میلادی توسط هندویی متعصب  به قتل رسید . اما این روح بزرگ هماره زنده است .

داریوش هخامنشی در چنین روزی در سال 522 پیش از میلاد تاج شاهی را بر سر نهاد . او در دوران پادشاهی خود دستور ساخت تخت جمشید را صادر کرد . تقنین برخی دستورهای مالی نیز از دیگر اقدامات اوست . 


گراهام گرین نویسنده بر جسته  انگلیسی در چنین روزی در سال 1904 میلادی دیده  به جهان گشود . آثار گرین سرشار از درگیری و تعقیب و گریز است . جنبه سیاسی موضوع در این کنش و واکنش ها نیز تم بسیاری از رمان های این نویسنده است که خود در بطن وقایع حضوردارد . کنسول افتخاری ، آمریکایی آرام ،  صخره برایتون، از درمان گذ شته ، ازجمله آثار وی است، بیشترتالیفات گراهام گرین به فارسی بر گردانیده شده اند. برخی اسناد انتشار یافته درسال های اخیر حاکی است که گرین عضو سازمان جاسوسی انگلیس ، MI6 بوده است.


ارسطو فیلسوف بزرگ یونان و جهان در چنین روزی در سال 322 قبل از میلاد دار فانی را وداع گفت . این فیلسوف بر جسته در  سال 384 قبل از میلاد مسیح در استاگیرا از شهرهای مقدونیه  یونان دیده به جهان گشود . پدرش  پزشک مخصوص پادشاه مقدونی بود و از اجداد اسکندر، که به واسطه همین نسبت ها ثروت و املاک زیادی هم به دست آورد .ارسطو در نوجوانی پدرش را از دست داد .وی بعدها مدتی در  ارتش کار کرد و اندکی بعد نیز  مشغول تحصیل طب شد.او سی  ساله بود که پزشکی را رها کرد و در آکادمی معروف آتن زیر نظر افلاطون به تحصیل پرداخت . ارسطو در عین شیفتگی به افلاطون  به بحث و انتقاد از استاد نیز می پرداخت .نوشته های اولیه ارسطو بیشتر در باره بیهودگی دنیاست و مدح لذت های اخروی .  تفاوت عمده  او با افلاطون در این است  که رویکرد افلاطون به دنیا بیشتر دینی و بر پایه ی مفاهیم معنوی است  و نگاه ارسطو به هستی علمی و عقلی تر .اساس فلسفه  ارسطو مشتمل بر سیاست و نظام های گوناگون اجتماعی است  . اگر افلاطون آرمانگراست ،  ارسطو پراگماتیست  است . گویند ارسطو استاد اسکندر نیز بوده است و به همین دلیل  یرخی نظرات عملگرایانه او در مشی دیکتاتوری اسکندر موثر افتاده است .  اما به حال  ارسطو همواره خشونت را نفی کرده است . علم منطق و استنتاج مدیون ارسطوست و نظرات او در سیاست و حکومت و اخلاق مدنی تا امروز محل بحث و تحقیق بوده است  .متافیزیک ،  اخلاق نیکوماخوس ،  سیاست و  فن شعر ازجمله کتب معروف ارسطویند که وی در آنها به بیان نظرات خود در باب جامعه ، اخلاق ، حکومت  . و ادبیات پرداخته است


پاپ اوربان چهارم در چنین روزی در سال 1264 میلادی دار فانی را وداع گفت . او در میان سال های 1261 تا 1264 میلادی سمت پاپ اعظم کاتولیک ها را به عهده داشت .

محمد تقی خان پسیان از آزادیخواهان   تاریخ ایران در چنین روزی در سال 1300 ه ش به شهادت رسید . وی در اواخر دوره قاجاریه قیام خود را در استان خراسان آغاز کرد و با این قیام خواست علیه  استبداد داخلی ایران و شیوه حکومت در خراسان اعتراض کند . وی  دامنه اصلی قیام خود را در شهر مشهد بنا نهاده بود . گروه پسیان  در این قیام مستقیما با عوامل حکومت به درگیری و مقابله مسلحانه پرداختند که در نتیجه آن کلنل پسیان و برخی یاران او به شهادت رسیدند .

پیری  ، کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی میدهد. تعریف پیری در کشورهای  مختلف با توجه به شرایط فرهنگی متفاوت است . در ایران سن پیری  تعریف نشده است ولی اگر شروع دوره پیری را زمان بازنشستگی کامل از خدمت محسوب کنیم طبق قانون تامین اجتماعی سن پیری  برای  مردان  60  سالگی و برای زنان 55 سالگی است  و طبق قانون استخدام کشوری  سن بازنشستگی برای  مردان و زنان 65 سالگی می باشد . به گفته  جامعه شناسان  مرحله سالمندی در زندگی انسان بخش سوم از دوران  زندگی اوست . باید به خاطر سپرد که  این گروه سنی جامعه همانند دیگر گروه ها و بلکه بیشتر احتیاجات عاطفی ، معیشتی ،   تفریحی   واجتماعی دارند.  بر اساس ماده 1200  قانون مدنی نفقه ابوین با رعایت قاعده الاقرب فالاقرب بر عهده اولاد و اولاد اولاد است . این ماده اگرچه بیانگر موارد حداقلی در روابط با سالمندان است و نفقه را تنها به عهده فرزندان می داند اما باید گفت که احتیاجات روحی و برآوردن مسایل و مشکلات روانی این قشر سنی جامعه ، ضروری تر می نماید .