فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۲ مهر
    • 4 October
    • ٧ ربيع الاول


درچنین روزی درسال 1957میلادی برای نخستین باردرجهان قمرمصنوعی اسپوتینک به فضا پرتاب شد . این مقطع تاریخی را سرآغازعصرفضا تلقی می کنند .
دولت شوروی نخستین ماهواره جهان را به فضا پرتاب کرد .


لسوتوکشوری است کوهستانی درمنطقه معتدله جنوبی آفریقا که اتحادیه آفریقای جنوبی آن را ازهمه طرف دربرگرفته است . مساحت این کشوریک پنجاه وچهارم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشورسیاه است وغالب آنان به زبان انگلیسی صحبت می کنند . بیشتر اهالی مردم این کشورپیرودین اسلام ومسیحیت وعده کمی ازآنان نیزبت پرست اند . حکومت این کشورمشروطه سلطنتی است . لسوتو درچنین روزی درسال 1966میلادی از انگلستان مستقل شد ودرهفدهم اکتبرهمان سال به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت لسوتو شهرماسرو است و لریب ، تیاتیاننگ ومافتنگ عناوین مهمترین شهرهای آن است . واحد پول این کشور لوتی نام دارد .


در چنین روزی  در سال 1963میلادی طوفان سیاه کارائیب  جان بیش از شش هزار تن را گرفت و شمار کثیری از مناطق مسکونی را ویران ساخت .


لویی دهم پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1289 میلادی دیده به جهان گشود . وی بین سالهای 1314 تا 1316 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

سیدنی پاژه تصویر گر انگلیسی در چنین روزی در سال 1860 میلادی دیده به جهان گشود . وی داستانهای شرلوک هولمز را تصویر گری کرده است .


باسترکیتون بازیگرمشهوروکمدین معروف دنیای معاصر درچنین روزی درسال 1895میلادی به دنیا آمد . کیتون که خود فردی بسیارجدی بود توانست با خلق شخصیت های کمیک دردنیای کمدی کلاسیک صامت نام خود را برای سالها جاودانه سازد . وی درفیلمهای بسیاری بازی کرد که از میان آنها می توان به در یانورد اشاره کرد .

کالینز نویسنده مشهور انگلیسی در چنین روزی در سال 1941 میلادی دیده  به جهان گشود . ماده سگ عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

برتولدی مجسمه ساز معروف فرانسوی درچنین روزی درسال 1904 میلادی دارفانی را وداع گفت .
مجسمه آزادی عنوان مهمرین اثر اوست که هم اکنون نماد آزادی آمریکاست وازطرف دولت وقت فرانسه به این کشور اهدا شد .


اودل شاعربرجسته آمریکایی که صاحب اشعار بسیاری است درچنین روزی درسال 1991میلادی درگذشت . وی به هنگام مرگ 83 سال داست .

در چنین روزی در سال 1375هجری شمسی ،  دکتر مرتضی اسعدی محقق و مترجم برجسته ایرانی دار فانی را وداع گفت . وی آثار بسیاری  را در حوزه اندیشه ترجمه و به رشته تحریر درآورد .

در چنین روزی  در سال 1337 ه ش تلویزیون ملی ایران آغاز به کار کرد . راه اندازی تلویزیون در ایران خود کار سترگی است که برخی تحولات بعدی از جمله گردش سریع اطلاعات را در کشور رقم زد .