فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۴ مهر
    • 6 October
    • ٩ ربيع الاول

در چنین روزی در سال 1973 میلادی جنگ چهارم ، میان اعراب ورژیم صهیونیستی معروف به "جنگ رمضان"  آغاز شد . در این روز نیروهای نظامی  دوکشور مصر و سوریه   بطور همزمان مستحکم ترین خطوط پدافندی صهیونیستها موسوم به خط بارلو   در شرق کانال سوئز و بلندی های سوق الجیشی  جولان را در هم شکستند. این عملیات که برای نخستین بار در تاریخ منازعات  اعراب و رژیم صهیونیستی  بطور کاملا هماهنگ صورت می  گرفت، روحیه ارتش رژیم صهیونیستی  را بشدت متزلزل کرد و نشان داد که اعراب اگر بخواهند می توانند بر این رژیم  دست نشانده غلبه کنند. در این عملیات نظامی  نیروهای نظامی  کشور های  مصر و سوریه  در یکی از روز های تعطیل رژیم صهیونیستی  به نام " یوم کیپور"،  به کانال  سوئز و بلندی های جولان  حمله ور شدند . در این حمله نظامیان مصری  توانستند با گذر از  از کانال  سوئز  در قلب نیروهای رژیم صهیونیستی  نفوذ کرده  و وارد  صحرای سینا  شوند . پس از این حمله غافلگیر کننده ،  نیروهای نظامی سوریه و مصر  از صحرای سینا عبور کرده وبا حمله  به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی  ، ضربات مهلکی به این رژیم وارد آوردند .


در چنین روزی در سال 1927 میلادی نخستین فیلم ناطق به همت برادران وا رنر تهیه و تولید شد .  فیلم برادران وارنر در حوزه سینما، انقلابی را بوجود آورد که پیشتر برادران لومیر همین کار را در  خلق سینمای صامت انجام داده بودند .


ددکایند ریاضیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی دیده به جهان گشود . طبیعت و مفهوم اعداد نام مهمترین کتاب اوست .

بوریج سیاستمدار و نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1862 میلادی دیده به جهان گشود . ترقی خواه  عنوان   مهمترین اثر علمی اوست .


شیمانووسکی آهنگساز بر جسته اوکراینی در چنین روزی در سال 1882 میلادی  دیده به جهان گشود . استاباتماتر عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


کوربوزیه معمار مشهور سویس در چنین روزی در سال 1887 میلادی متولد شد . وی علاوه بر معماری  در رشته های نقاشی و طراحی فضای شهری نیز تخصص داشت . شهرنشینی عنوان مهمترین اثر علمی است .

گوزمین نویسنده توانمند مکزیکی در چنین روزی در سال 1887 میلادی به دنیا آمد . عقاب و مار عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

چائو به همراه مائوتسه تونگ حزب کمونیست را در چین بنا نهاد . وی در چنین روزی در سال 1888 میلادی متولد شد .


حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . حافظ اسد پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده افسری شد . وی پس از مدتی خدمت در ارتش ، در نیروی هوایی سوریه به در جه ژنرالی رسید و پس از طی مقاماتی چون وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، نخست وزیری و دبیری کل حزب بعث، از ماه مارس 1971 میلادی پس از انجام کودتایی رییس جمهور سوریه شد . اسد ، سیاست آشتی جویانه ای را با اعراب دنبال می کرد و به دنبال گسترش اتحاد دنیای اسلام و عرب در برابر دشمنان خارجی بود . وی  در طول مدت ریاست جمهوری خود بار ها از سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان به شدت انتقاد کرد و جهان اسلام را به مبارزه با این پدیده شوم در منطقه فرا  خواند . حافظ اسد ، سیاستمداری زیرک و در حفظ کشورش و حتی اعراب قاطع بود.پس از وی پسرش بشار اسد با اکثریت مطلق آرا ریاست جمهوری سوریه را به عهده گرفت .

انور سادات در چنین روزی در سال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی ترور شد .محمد انور سادات در سال 1949 میلادی  با   جمال عبد الناصر همراه شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبر نگاران خواند . وی پس از ترقی سریع در مشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید  و در سال 1964 میلادی معاون رییس جمهور این کشور  شد . او پس از مرگ عبد الناصر به  ریاست  جمهوری  مصر رسید  . وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در صدد صلح با این رژیم بر آمد . اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .در ششم اکتبر 1981 میلادی  ، هنگامیکه  رئیس جمهور  مصر  در مراسم روز ارتش این کشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ،  ترور شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام  رژه ،  دو افسر ، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند وبا نارنجک و سلاحهای خودکار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند که در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر کشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند. به جای او حسنی مبارک بر مسند قدرت نشست .

علم دامپزشکی علیرغم تصور عامه در دنیای کنونی مرتفع کننده بسیاری از مشکلات است . بر خی  از دانشمندان این رشته  دامپزشکی را علم شناخت بیماری های دامی اعم از بیماری های مشترک بین انسان وحیوان یا بیماری های خاص دام، پیشگیری از بیماری ها وهمچنین علم تغذیه انسان ودام می دانند . اما باید گفت وظایف دامپزشک و نقش بر جسته این حرفه زمانی در زندگی امروز رنگ جدی تری به خود می گیرد که  بتوان حوزه عملکرد آن را در حفظ وحراست بهداشت دامها  مورد بررسی قرارداد .
 دامپزشک با تامین بهداشت ومبارزه با عوامل تهدید کننده حیات دام، طیور، آبزیان وحشرات مفید، ضمن انجام اقدامات بهداشتی لازم برای افزایش طول عمرآنها، باتامین سلامتی این دسته از موجودات کمک می کند که بازدهی تولیدی وخدماتی آنها بیشتر بشود. یک دامپزشک وظیفه مبارزه بابیش از 400 بیماری مشترک بین انسان وحیوان را نیز دارد. بیماریهایی که به صورت مستقیم وغیر مستقیم  به انسان منتقل شده وحیات او را به مخاطره می اندازد. دامپزشکان همچنین در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارند چرا که به مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان می پردازند.


تلخیص  از کتاب: تاریخ خلفاء، نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین رسول جعفریان :
خلیفه دوم  از طایفه بنى عدى بود. طایفه مزبور یکى از تیره‏هاى کم جمعیت قریش بوده است. مادرش حنتمه دختر هاشم بن مغیره از تیره بنى مخزوم بود. این تیره نیز از طایفه قریش و در جاهلیت از همپیمانان بنى امیه به شمار مى‏رفت. وی  بر خلاف ابو بکر، از کسانى بود که سالها پس از بعثت رسول خدا (ص) به آن حضرت ایمان آورد. بسیارى از مصادر، اسلام او را در سال ششم بعثت مى‏دانند. این در حالى است که مسعودى، اسلام او را چهار سال قبل از هجرت، یعنى سال نهم بعثت مى‏داند.
خلیفه دوم  در دوران مدینه، در حوادث و جنگها حضور داشت گر چه تاریخ خاطره ویژه‏اى از وى به یادگار ندارد. زمانى که دختر او حفصه به عقد رسول خدا (ص) در آمد، رفت و شد وى با رسول خدا (ص) بیشتر شد.  پیش از آنکه ابو بکر وى را بر این کار بگمارد، درباره این کار خود، از عبد الرحمن بن عوف مشورت خواست، او با تمجید از وى، عمر را فردى عصبانى خواند.  پس از نوشتن عهد خلافت عمر توسط ابو بکر، عملا عمر به خلافت منصوب شده بود.خلق سختگیرانه عمر، از نظر اقتصادى نیز نمود خاص خود را داشت. او زندگى ساده را براى خود و کارگزاران و خانواده خود مى‏پسندید، در این باره الگوى زندگى رسول خدا (ص) هنوز در میان مردم جارى بود گر چه به مرور کسانى از حاکمان، راه و رسم دیگرى را پیشه کرده بودند. عمر علاوه بر آن که به هر روى تحت تاثیر آن الگو قرار داشت‏شخصا نیز برداشت زهدگرایانه افراطى از دین داشت. خلیفه بیش از ده سال خلافت کرده و در سال 23 هجرى کشته شد .