فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۷ مهر
    • 9 October
    • ١٢ ربيع الاول


روز هفدهم  مهر 1253 برابر با 9 اکتبر 1874 میلادی نخستین بار به پیشنهاد هنریخ ون استفان ، مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی قرار دادی با عنوان قرار داد برن در زمینه تاسیس اتحادیه  پست در برن سوییس توسط 22 کشور جهان به تصویب رسید . کشور های امضا کننده بر اساس توافق به عمل آمده قلمرو پستی را تشکیل دادند . این قرار داد آزادی ترانزیت برای مبادله متقابل مراسلات را در سراسر قلمرو اتحادیه تامین و تضمین می کرد . نام این اتحادیه پس از چند سال به اتحادیه جهانی پست تغییر نام یافت . در سال 1969 کنگره توکیو در قطعنامه 211 خود به کشور های عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر هر سال را به عننان روز جهانی پست تعیین کنند .

او گاندا کشوری است در آفریقای استوایی . مساحت آن یک هفتم مساحت ایران است . نژاد مردم این سرزمین کویری ،  سیاه بوده و غالب آنان پیرو دین اسلام اند . زبان رسمی مردم این کشور انگلیسی و بومی سواحیلی  و نوع حکومتشان جمهوری است . او گاندا در چنین روزی در سال 1962 میلادی از انگلستان مستقل شد و در 25 اکتبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن کامپالا نام دارد و انتبه ، جینجا  و فورت پورتال از جمله مهمترین شهر های این کشورند . اوگاندا جزء ممالک مشترک المنافع انگلستان است . 


 میگل دو سروانتس داستانسرای بزرگ ادبیات اسپانیا درچنین روزی در سال 1547 میلادی در   شهر آلکالا از شهر های اسپانیا متولد شد . پدرش پزشک دوره گرد بود و به همین دلیل نتوانست به تحصیل بپردازد . وی  در جوانی از شمشیر زدن عاجز شد و  به همین علت در بیست و سه سالگی سفری به ایتالیا کرد و به خدمت قشون دولتی در آمد . سروانتس در سال 1571 در یک نبرد در یایی زخمی شد و در سال 1575 میلادی وقتی به اسپانیا باز می گشت به دست اعراب اسیرشد . او  یکسال بعد فرار کرد و لی دوباره دستگیر شد . وی در سال 1581 در جنگ های آزروس شرکت جست وپس از چندی دست از جنگیدن کشید  و به نویسندگی پرداخت . سروانتس  در این دوره چندین نمایشنامه نوشت و شعرسرود  که مورد توجه کسی واقع نشد . سروانتس از این امر سر خورده شد و برای مدتی ادبیات را رها کرد. اما او پس از مدتی با روی آوردن مجدد به سوی ادبیات  ، شاهکار بزرگ خود" دون کیشوت" یا دونکیخوته  را  در مدت 15 سال و  در دو قسمت به رشته تحریر در آورد و پس از ارایه شاهکارش در سال 1605 و  1606 ودر سال 1613 اثر معروف دیگرش داستانهای نمونه  را خلق کرد  . او سه سال بعد دار فانی  را وداع گفت .


چارلز دهم پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1757 میلادی به دنیا آمد. وی بین سالهای 1824 میلادی تا 1830 بر این کشور حکومت کرد .


سنگور شاعر بر جسته سنگال در چنین روزی در سال 1906 میلادی به دنیا آمد  و از مبارزان و استقلال طلبان برجسته آفریقا به شمار می رود. او در بین سالهای 1960 تا 1980 درسنگال رییس جمهور بود .

ژاک تاتی کارگردان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . او دوره فیلم سازی خود را با ساختن فیلم اسکار قهرمان تنیس در سال 1932 آغاز کرد و بعدها توانست در سینمای نوگرای اروپا و فرانسه سهم ویژه ای داشته باشد . ترافیک ، زمان بازی و عموی من عناوین مهمترین آثار اوست .

روتاوارا آهنگساز بر جسته فنلاندی در چنین روزی در سال 1928 میلادی به دنیا آمد . کابوس عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

بانکر ستاره شناس و ریاضیدان توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1806 میلادی در گذشت . وی به هنگام مرگ 74 سال داشت .


کودورف نمایشنامه نویس و فیلمساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1988 میلادی در گذشت . لویی پاستور عنوان مهمترین اثر سینمایی اوست . وی در سن هشتاد و چهار سالگی در گذشت.

بنا به عقیده برخی از علمای اهل تسنن در  چنین روزی  حضرت رسول اکرم ( ص ) دیده به جهان گشودند . این دسته از علما و همچنین برخی علمای شیعی نظیر شیخ کلینی و مسعودی دوازدهم ربیع الاول را  سالروز ولادت پیامبر می دانند  .
حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، در مکه دیده به جهان گشود. مشیت خداوندگار جهان بر این حکم قرار گرفت که این کودک به هنگام ولادت  از محبت پدر در فرهنگ عربستان محروم بماند. آن حضرت تنها  شش سال داشت که مادرش آمنه را نیز از دست داد. رسول اکرم ص  تا هشت سالگى تحت  سرپرستى  عبدالمطلب -پدربزگش  بود و پس از رحلت وی در خانه عمویش ابوطالب زندگی را ادامه داد . ایشان در سیزده سالگى به همراه عمویش ، ابوطالب به  شام رفت . در همین سفر بود که شخصیت منحصر به فرد و امانتدارى خود را نشان داد.  ایشان در سن بیست و پنج سالگی   با خدیجه دخترچهل ساله خویلد از زنان ثروتمند مکه ازدواج کرد. محمد(ص ) ،  در میان مردم مکه همواره به امانتدارى و صداقت مشهوربود  تا آنجا که همه، او را محمد امین می خواندند.در همین سال ها بود که با نصب حجرالاسود و به منظور جلوگیرى از فتنه و آشوب بین قبایل  تدبیر خویش را به منصه ظهور نشاند و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه  ، پیمان "حلف الفضول" را برای حمایت ازبی پناهان و غریبان  منعقد ساخت . طهارت رفتار و گفتار ،  درستکارى و پرهیز از شرک ،  بی اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن مداوم  در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن حضرت درچنین روزی و در سن  چهل سالگى ، درخلوتگاه همیشگی خود ، غار حرا،   به پیامبرى برانگیخته شد.  دعوت ایشان  تا سه سال مخفیانه بود. پس از این مدت، آن حضرت رسالت خود را  با دعوت  بستگان خویش  آغاز کرد و سپس با دعوت عامه به سوی عموم مردم رفت و همگان را به توحید و پرهیز از شرک  فرا خواند .در همین دوران  سران قریش و بندگان زر و زور و تزویر که موقعیت خود را با حضور محمد ص در خطر می دیدند ، مخالفت با آن حضرت  را آغاز کردند و به آزار ایشان  پرداختند. حضرت محمد(ص ) در مدت سیزده سال در مکه، با همه آزارها و شکنجه هاى مشرکان  مکه ، مقاومت کرد و از مواضع الهى خویش هرگز عقب نشینى ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکه، آن حضرت ناچار به هجرت شد.

پس از هجرت به یثرب که بعدها مدینه النبی نام گرفت زمینه های  مناسبى براى تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در این ده سال نیز کفار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت هاى بسیارى براى او ایجاد کردند. در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حج  و ابلاغ امامت حضرت على بن ابی طالب(ع ) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، آن حضرت در بیست و هشتم  صفر سال یازدهم هجرى، رحلت کرد . رسول اکرم ص  به واقع تجسم انسان کامل - که تمامی فلاسفه درآثار خود بدان پرداخته اند - بود هم او که  خدایش او را چنین می ستاید: اى پیامبر تو داراى بهترین اخلاق هستى. او نه تنها  درعبادت ، که در  امور اجتماعی، مسایل سیاسی ،  دستگیری از نیازمندان  ، مسایل فرهنگی ، اقتصادی و...  سرآمد همگان بود .

در چنین روزی در سال یک قمری حضرت رسول اکرم ( ص ) وارد شهر مدینه   و دهکده «قبا» شدند . مردم مدینه  پس از اطلاع از حضور  پیغمبر در شهرشان به استقبال ایشان آمدند  و با دیدن  ایشان به هلهله و شادی پرداختند و این شعر را می خواندند :  طلع البدر علینا من ثنیات الوداع وجب الشکر علینا ما دعا لله داع ایها المبعوث فینا جئت بالامر المطاع‏یعنى: ماه تابان به سوى ما طلوع کرد. از نقطه ثنیة الوداع (ثنیة الوداع نقطه‏اى بوده که مسافرین مدینه را تا آنجا تودیع و بدرقه مى‏کردند.)شکر این نعمت بر ما واجب است. تا هنگامى که کسى خدا را مى‏خواند. اى پیغمبرى که در میان ما برانگیخته شده‏اى!فرمانى مطاع از جانب خدا آورده‏اى.

در چنین روزی در سال 241 ه ق احمد بن حنبل از بزرگان فقه تسنن یده از جهان فروبست . عبد الله، احمد بن حنبل شیبانى از محدثان بزرگ  در سال 164 ه ق در «مرو» دیده به جهان گشود «المسند» مشهورترین کتاب وی است .  وى در این کتاب  روایت هر صحابى را در یک جا گرد آورده، و این کتاب را از میان، هفتصد هزار حدیث ، گلچین کرده است.   در شماره احادیث مسند، اقوال مختلف است. گفته می شود در این کتاب بیش از بیست و شش هزار  حدیث نقل شده است .


درچنین روزی در سال 1161 ه ق سید علی مولف ریاض المسایل دیده به جهان گشود .