فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱ مهر
    • 23 September
    • ٢٦ صفر


اوریپید نمایشنامه نویس یونان باستان در چنین روزی در سال 484  قبل از میلاد به دنیا آمد . وی به عنوان یکی از سه نمایشنامه نویس بر جسته عصر یونان  باستان مشهور است و در ردیف سوفوکل و آشیلوس قرار می گیرد . همسر تروجان عنوان مهمترین اثر اوست .


اکتاوین( آگوستوس سزار)  نخستین امپراطور روم در چنین روزی در سال 63 قبل از میلاد متولد شد . او در بین سالهای 27 تا 14 قبل از میلاد بر مردم کشور روم حکومت کرد .


فردینان چهارم ، دومین پادشاه اسپانیا در چنین روزی در سال 1713 میلادی به دنیا آمد . او در بین سال های حکومتش که از 1746 تا1759 ادامه داشت ، سیاست اصلاح طلبی و بی طرفی را پیشه خود ساخت .


لی ماسترزشاعر و نویسنده آمریکایی  در چنین روزی در سال 1869 میلادی دیده به جهان گشود . مهمترین اثر وی مجموعه بوسه های رودخانه نام  دارد .

نولسون مجسمه ساز آمریکایی در چنین روزی  در سال 1900 میلادی متولد شد . صومعه آسمانی عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

استراویسنکی آهنگساز و موسیقیدان برجسنه روس در چنین روزی در سال 1910میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او در نواختن پیانو بسیار ماهر بود . پسر ایگور عنوان مهمترین اثر وی است .


گرانت نمایشنامه نویس و بازیگر بر جسته کانادایی در چنین  روزی  در سال 1957 میلادی متولد شد . نوامبر 1979 عنوان مهمترین اثر نمایشی اوست


فروید استاد علم روانشناسی ودانشمند بزرگ روانشناسی اطریش  در چنین روزی در سال 1939 میلادی دار فانی را وداع گفت . فروید در طول عمر خود توانست رهیافت جدید از علم روانشناسی را پایه گذاری کرده  و علم روانکاوی را بطور مدون به جهانیان عرضه سازد . او در بسیاری از آثار خود مبنای عقده های فروکوفته افراد را ناشی از فروکوفتگی میل جنسی در اشخاص می دانست و معتقد بود تا در این مسیر تحولاتی رخ ندهد عقده های روانی در  درون شخص باقی خواهند ماند  . وی حتی بسیاری از امیال روحی انسان ها را ناشی از همین میل جنسی می دانست . فروید در سن هشتاد و سه سالگی  دار فانی را وداع گفت .


در چنین روزی در سال 288 ه ق ثابت ابن قره ابن مروان یکی از بزرگترین علمای عرب دیده از جهان فروبست . وی صاحب آثاری چند در علوم مختلفه ای چون پزشکی ، ریاضیات و نجوم است . او در قرن سوم هجری از بزرگترین مترجمان به شمار می رفت .


در چنین روزی در سال 1265 ه ق فقیه تونسی محمد بم محمد الشاذلی بن عاشو ملقب به حمده دیده از جهان فروبست . وی از بزرگترین فقهای جهان اسلام به شمار می رود .

در چنین روزی در سال 1368 ه ق محمود فهمی النقراشی نخست وزیر مصر ترور شد .


در چنین روزی در سال 1396 ه ق  دولت جمهوری عربی  صحرا در صحرای غربی شکل گرفت . چندین دولت آفریقایی این کودتا را در این کشور به رسمیت شناختند .

در این روزدانش آموزان و دانشجویان کشور پس ازسه ماه استراحت و فراغت به آغوش پرمهرعلم بازمی گردند و تلاش برای فراگیری علم و دانش مجددا در اماکن آموزشی آغازمی شود. آموزش و پرورش به طورمستقیم درتحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی دارای نقشی بنیادی است و یکی ازپایه های توسعه درهرکشوردرحال توسعه به شمارمی رود. کشورهای مختلف جهان امروزه با توجه به این امرمهم، روز به روزدرحال بهینه سازی نهاد و ساختارآموزش و پرورش اند و به آن به عنوان یک امر تاثیرگذاردراجتماع می نگرند. بدیهی است با چنین نگاهی می توان به ایجاد نوآوری درآموزش و پرورش وهمچنین استفاده از آخرین امکانات روزبرای بالابردن کیفیت آموزش درمدارس ودانشگاه هاهمت گمارد .