فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۱ مهر
    • 13 October
    • ١٦ ربيع الاول

درچنین روزی در سال  539 قبل ازمیلاد کوروش پادشاه هخامنشی ایران  شهر بابل را از آن ایرانیان ساخت .

درچنین روزی در سال 406میلادی حروف ارمنی ابداع شد . مسروپ ماشتوس ابداع کننده الفبای زبان ارمنی،  در سال ??? ترسایی در  تارون ارمنستان به دنیا آمد . وی  در دربار خسرو سوم، پادشاه اشکانی ارمنستان، به دبیری دیوان مشغول بود و پس از آن به کاهنان گروید . او با یاری  جاثلیق ساهاک‌ پارتو  توانست در نگارش ادبیات و الفبای ارمنی گامهای بلندی بردارد و در زمینه غنا بخشی به ادبیات ارمنی بکوشد   . وی  در سال ??? میلادی چشم از جهان فرو بست .


درچنین روزی درسال 1964 میلادی نیکیتا خروشچف ازرهبری حزب کمونیست شوروی بازماند ولئونید ایلیچ برژنف 57 ساله رهبر این حزب  شد .پس از این ،  آلکسی نیکلاویچ کسیجین 60 ساله به عنوان نخست وزیر شوروی سابق معرفی شد .

درچنین روزی درسال 1952 میلادی سودان و مصر پیمان استفاده از رود نیل را امضا کردند و بدین طریق قرار داد 1923 نسخ شد .

درچنین روزی درسال 1781 میلادی امپراطورروم یوزف دوم فرمان خود را مبنی برتحمل ومدارای دینی را صادر کرد . طی  این فرمان ، دوره هشت ساله اینکه هفتصد صومعه دینی طی آن بسته شده بودند ، به پایان رسید .

هایدن دانشمند و پزشک انگلیسی درچنین روزی درسال 1796میلادی به دنیا آمد . وی نخستین باردردنیا دانشکده دندانپزشکی را راه اندازی کرد .

ریچرنویسنده انگلیسی درچنین روزی درسال 1890 میلادی به دنیا آمد . روشنایی درجنگل عنوان مهمترین اثرداستانی اوست .

بونتام نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1902 میلادی دیده  به جهان گشود . وی که خود نیز سیاه پوست بود در باره زندگی سیاه پوستان آمریکایی کتب مختلفی به رشته تحریر در آورد . صد سال از آزادی برده عنوان  مهمترین اثر ادبی اوست .


ویزگال آهنگسازبرجسته  آمریکایی درچنین روزی درسال 1912 میلادی دیده به جهان گشود .چهارتاثیرعنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


مک کی آهنگساز و رهبر ارکسترآمریکایی درچنین روزی درسال 1921 میلادی دیده به جهان گشود . حماقت ان بی سی عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


جیلوری نویسنده آمریکایی درچنین روزی درسال 1925 میلادی دیده به جهان گشود . مساله ، گلها بودند عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

کلادیوس امپراطور روم در چنین روزی در سال 54 بعد  از میلاد مسیح در گذشت .


جی وارد پویا نمای برجسته آمریکایی در چنین روزی درسال 1989میلادی دارفانی را وداع گفت . مهمترین اثروی راکی و دوستانش نام داشت . وی به هنگام مرگ 69 سال داشت .

درچنین روزی در  سال 1347هجری شمسی استاد حسین بهزاد از استادان بزرگ هنر نگارگری ایرانی دار فانی را وداع گفت .  در دوران اسلامی آثار کمال الدین بهزاد یکی از بهترین نمونه ها در عرصه هنری کشوراست ، به طوری که شناسایی شخصیت و آثار او کمک قابل توجهی برای دوستداران وعلاقه مندان او به شمار می رود.کمال الدین بهزاد درعرصه نگارگری توانست سبک جدیدی را به وجود آورد. نوع سبکی که بهزاد در به تصویر کشیدن آثارخود انتخاب کرده در مقایسه با سایرنگار گران کم نظیر است ، به طوری که این شیوه خاص در نگارگری هایی که متعلق به سبک هندی است وهمچنین  آثاری که جنبه عرفانی بر آنها حاکم است، نمود بیشتری دارد.مهمترین ویژگی کمال الدین بهزاد را می توان به تصویر کشیدن نگاره های مجالس سماع صوفیان دانست .دراین گونه نگاره ها که توسط بهزاد به تصویر کشیده شده، تمامی حالات حاکم بر این مجالس را می توان تجسم کرد . بهزاد نگارگر برجسته دوره تیموری و بنیان گذارمکتب تبریز ، نه تنها بر تارک مکتب هرات ، بلکه در آسمان نگارگری ایران همانند خورشیدی بی غروب می درخشد. بهزاد بسان حلقه ای تابناک میراث نگارگری ایران را با نوآوری های خاص خود به مکتب هرات پیوند زد وتوانست با دستچین و انتقال تجربیات زیبایی شناختی گذشتگاه ایران واقوام مهاجم به تبریز، بلوغ نگارگری ایران را موجب شود. علیرغم عدم اطمینان به شواهد مکتوب، به نظر می رسد که بهزاد سالهای آخر عمرش را به عنوان کتابدار در دربار شاه طهماسب در تبریز بوده است و به صورت تئوری وظایف مختلفی را در پروژ ه هایی در کتابخانه دربار صفویه به انجام می رساند. بسیاری از این مسوولیت ها از فرامین و دستورهای خواندمیر و مدارکی که بعدها جمع آوری شده، مشخص شده است.