فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۳ مهر
    • 15 October
    • ١٨ ربيع الاول

در سال 1950 میلادی یونسکو ( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ) و شورای جهانی نابینایان در جلسه ای مشترک قانون عصای سفید را مورد تصویب قرار دادند و روز پانزدهم اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. تدوین کنندگان  این قانون یک ریاضیدان و یک وکیل به نامهای ناول پری و یاکوبسن بروک بودند . طی این قانون مسوولان دولتی همه ساله باید چنین  روزی را به عنوان روز بزرگداشت نابینایان به نحو شایسته ای ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه ای با نابینایان داشته باشند و گامهای موثری را برای آنان بردارند . توجه خاص شهرداری ها به مساله تردد نابینایان و ایجاد تسهیلاتی در این زمینه ، استفاده از مهندسین مشاور و توصیه آنان به استفاده از محیط های خاص استفاده روشندلان ، بهره گیری از رسانه ها ، تخصیص منابع مالی ویژه برای ایجاد تسهیلات ویژه در جهت آموزش نابینایان و بهره گیری از امکانات الکترونیکی روز آمد در جهت آموزش آنان از جمله اقداماتی است که دولت ها می توانند دراین زمینه در جهت رفاه حال نابینایان انجام دهند .

در چنین روزی در سال 1928 میلادی بالن  هوایی آلمانی با عنوان گراف زپلین  پس از این که 6630 مایل را در 121 ساعت طی کرد  به لا کهورست رسید .

در چنین روزی در سال 1969 عبدی رشید علی در سن 49 سالگی   هنگام بازدید از منطقه گرفتار خشکسالی شمال کشورش ترور شد .

ویرژیل یا پابلیوس ورجیلیوس مارو شاعر بر جسته رومی در چنین روزی در سال 70 قبل از میلاد  در آند دیده به جهان گشود .  او را باید بزرگترین شاعر رومی در دنیای قدیم به حساب آورد.  علاقه بسیار  وی نسبت به زادگاه خود و مردمی که در آن به  کشاورزی مشغول بودند، موضوعات اکثر  اشعار ویرژیل را تشکیل می دهد. وی  در شهر های کرمونا ، میلان و رم به تحصیل پرداخت و در این  دوران  علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به خصوص شعرای رومی و یونانی داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه دانشی فراوان کسب کرد. زندگی ویرژیل بیشتر  به شعر و شاعری اختصاص داده شده و مطالعات وی بیشتر در همین زمینه است. وی هیچگاه به کار سیاست و نظام نپرداخت. مهمترین اثر وی آنه اید نام دارد .

سلطان اکبر امپراطور مغولی هندی در چنین روزی در سال 1542 میلادی دیده  به جهان گشود . وی بین سالهای 1556 تا 1605 میلادی بر هندوستان حکومت می کرد .

هریک شاعر بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1674 میلادی متولد شد . با هم عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

هال دانشمند و منجم بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1829 میلادی به دنیا آمد . وی  دو قمر سیاره مریخ را کشف کرد .

نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی به دنیا آمد . رامونا عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

نیچه در چنین روز ی در سال 1844 میلادی دیده به جهان گشود . وی  در اصل از اعقاب یک خانواده لهستانی بود که نامشان نیتسکی بود . پدرش را که مردی روحانی بود در هفت سالگی  از دست داد و خود یک عمر با ضعف روحی و جسمی در جهان باقی ماند . فلسفه او ناشی از جسمی ناتوان و مغزی نامتعادل بود . می توان گفت  چون حریق تماشایی یک جنگل  ، فلسفه نیچه خواننده را هم مسحور می سازد و هم می ترساند . خود وی می نویسد برای فلسفه من  باید انسان ساخته شده باشد و گرنه چه بسیار احتمال دارد که فلسفه من مایه مرگ او شود . سیر جنون آمیز نیچه در عالم فلسفه تاحدی ناشی از شکست او در عشق بود. وی تاهجده سالگی تحت نفوذ مادر در محیط سخت دینی و تعصب آمیز پرورش یافت . آنگاه وضع به گونه دیگری شد و او به بی دینی کامل گرایید . نیچه علاوه بر ماکیاولی ، شوپنهاور را نیز مقتدای فلسفی خود قرار داده بود . وی در جستجوی  خویش برای بازیافتن سلامتیش به ایتالیا و از آنجا به ناحیه آلپ رفت . اودر کتاب چنین گفت زرتشت که در سال 1833 نگاشت اندیشه های فلسفی خود را مطرح ساخته است . نیچه  در 25 اوت 1900 میلادی دار فانی را وداع گفت.

اسنو نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد . وی بیشتر داستانهای علمی تخیلی می نگاشت . مرگ در زیر بادبان عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

گالبریت نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . انجمن دولتمند عنوان مهمترین اثر اوست . وی  در سال 1958 میلادی جایزه هیلمن را از آن خود کرد .

تاریخ نگار و نویسنده  بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1917 میلادی متولد شد . نسل جکسون عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1964 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

روموف رهبر ارکستر و موسیقیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی متولد شد  . نمایش اندی ویلیامز عنوان مهمترین اثر اوست .

هانتر نویسنده  آمریکایی در چنین روزی در سال 1926 میلادی به دنیا آمد . جنگل تخته سیاه عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

آندریاس دانشمند پزشکی و کالبد شناس آلمانی در چنین روزی در سال 1564 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی در هنگام مرگ 49 سال داشت .

پوزو نویسنده ایتالیایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . پدر خوانده عنوان مهمترین اثر داستانی اوست