فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۶ مهر
    • 18 October
    • ٢١ ربيع الاول

توماس آلوا ادیسون دریازدهم فوریه سال 1847 میلادی در خانواده ای متوسط در آمریکا دیده به جهان گشود . خانواده او در سال 1854 میلادی به پورت هوورن میشیگان مهاجرت کرد . توماس ادیسون در کودکی و نوجوانی خود ، کار های مختلفی انجام داد و توانست از محل این کار ها در آمدی برای خود و خانواده اش فراهم سازد . وی از همان نوجوانی به اختراع علاقه وافری داشت و  حتی علاقه مندی های خود را در زمینه  های مختلف به معرض آزمایش می نهاد . بنا به گفته خود او یکبار هنگامی که در کوپه یکی از قطار ها مشغول آزمایش بود پس از انفجار مواد مورد آزمایش رییس قطار او را مورد مواخذه شددید قرارداد . روحیه علم اندوزی او البته از کاستی ها و شماتت های دیگران دچار یاس نمی  شد. ادیسون همچنان به ذهنیات خود جامعه عمل می پوشانید . وی سرانجام توانست در سال 1879 میلادی نخستین لامپ الکتریکی را اختراع کند . در این لامپ از یک رشته ذغال که حباب آن در خلا قرار داده شده بود ، جریان الکتریکی عبور  و  روشنایی ایجاد می کرد . گفته اند لامپ ادیسون یک دهم روشنایی لامپ های امروزی  را دارا بود و بیشتر انرژی مصرفی  صرف گرم کردن ذغال می شد  . او به این مقدار بسنده نکرد و اختراعات دیگری نیز به نام خود به ثبت رسانید که از میان آنها می توان به دستگاه گرامافون اشاره کرد .

کانالتو نقاش  ونیزی در چنین روزی در سال 1697 میلادی به دنیا آمد . ونیزی بر روی رود بزرگ عنوان مهمترین اثر بصری اوست .

کلیست نمایشنامه نویس و شاعر بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1777 میلادی به دنیا آمد . پنتزیلیا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

پیکوکو نویسنده مشهور انگلیسی در چنین روزی در سال 1785 میلادی به دنیا آمد . عمارت معلق عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

برگسون فیلسوف برجسته فرانسوی درچنین روزی درسال 1859 میلادی به دنیا آمد . تکامل خلاقانه عنوان مهمترین اثرفلسفی اوست . وی درسال 1927 میلادی جایزه نوبل را ازآن خود کرد . برگسون مانند افلاطون ، فیلسوفی بود که مانند شاعران چیز می نوشت . اما برگسون تنها یک مرد صاحب سبک وفصیح نبود بلکه یکی ازژرف اندیش ترین متفکران تاریخ فلسفه نیزبود . زندگی عقلانی او سیری تحولی داشت. وی  به تدریج از مذهب اصا لت ماده  روی گردانید و به فلسفه اصالت تصورروی آورد . در آغاز عالمی پر شور بود در ریاضیات استعدادی شگرف داشت . در هفده سالگی وارد دانشسرا شد . درآن زمان تمایلاتی کاملا طبیعت گرایانه داشت . وقتی فارغ التحصیل شد در شهر دانشگاهی کلرمون فران به کار معلمی پرداخت . با مطالعه در آثار فلسفی او می توان در یافت که شهود در قاموس فلسفه برگسون نقش عمده ای دارد . وی معتقد است فلسفه واقعی ، تحلیل جزیی حیات نیست بلکه تفکر کردن در باب آن به صورت یک کل است . در نتیجه این نوع تفکر معلوم می شود که جهان تنها یک شی ئ  مادی واقع در زمان و مکان نیست بلکه چیزی بیش از آن است . وی معتقد است  جهان تجلی یا تظاهر نیرو است . به نظر می رسد که علم جدید هم این اندیشه برگسون را تایید می کند . برگسون افکار خود را در چند کتاب از جمله زمان و اراده آزاد (1889 )، و ماده وحافظه( 1896 ) به رشته تحریر در آورد و سپس  سخنرانی هایی به عنوان استاد فلسفه در آن دانشگاه ایراد کرد ، آنها را به زبانی ساده و عامه فهم بیان داشت . در سال 1927 جایزه نوبل در ادبیات به برگسون اعطا شد واین امتیازی  برای یک فیلسوف آکادمیک بود . او در چهارم ژانویه سال 1941 میلادی دار فانی راوداع گفت .

هورست نویسنده ، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس  آمریکایی در چنین روزی در سال 1889 میلادی  دیده به جهان گشود . 1019 عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

استانکویتز مجسمه ساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1922 میلادی دیده به  جهان گشود . وی در سال 1974 میلادی جایزه آکستون را به خاطر مجسمه های خود دریافت کرد.


 فرگوسن رهبر ارکستر و موسیقیدان آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی به دنیا آمد . نمایش اندی ویلیامز عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

موضوع ورزش به دلیل  اهمیت  آن  ، همواره مورد اهتمام جامعه شناسان ،  روانشناسان و سیاستمداران واقع شده است و هریک از این گروهها ، ورزش را از جهات خاص مورد نظر خود مورد بررسی قرار داده اند  . هفته تربیت بدنی نیز همه ساله با هدف آشنایی جامعه با اهمیت و آثار ورزش در زندگی فردی و اجتماعی ، اشاعه  و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود . ورزش نه تنها در سلامت  جسمانی بلکه در سلامت روانی و روحی افراد نیز موثر است و موارد بسیاری از افسردگی ها و اضطرابات و.. را رفع می کند . از منظر دین اسلام نیز بر این امر تاکید فراوانی شده است تاجایی که پیامبر اکرم ص مسلمانان را به فراگیری ورزشهای شنا ، تیر اندازی  و اسب  دوانی تشویق فرموده اند . لزوم توجه به ورزش و تبیت بدنی  ، دولت جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا هفته ای را به این مهم اختصاص دهد .