فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۹ مهر
    • 21 October
    • ٢٤ ربيع الاول

سومالی کشوری است نیمه جلگه ای در شرق آفریقای استوایی در ساحل خلیج عدن و اقیانوس هند که مساحت آن 637661کیلومتر مربع است . در شمال غرب سومالی دنباله کوههای اتیوپی واقع شده و رودهای متعددی از کشور های اتیوپی و کنیا وارد سومالی می شوند و پس از مشروب کردن اراضی آن به اقیانوس هند می ریزند . مردم این کشورمتشکل از نژاد سیاه و سفید است و زبان رسمی آنان سومالیایی و عربی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام اند . حکومت آن جمهوری است . این کشور  در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت سومالی موگادیشو نام دارد و از شهر های مهم آن  می توان به بربرا ، مارکا و هارگیسا اشاره کرد . همه سله چنین روزی به عنوان روز ملی در سومالی گرامی داشته می شود .

در چنین روزی در سال 1879 میلادی توماس ادیسون لامپ الکتریکی را اختراع کرد . لامپ الکتریکی ادیسون در واقع یک رشته ذغال بود که بر اثر گرمای بسیار زیاد انرژی حرارتی آن به نور تبدیل می شد . بعد ها و با گسترش علم ، از فلز تنگستن برای تبدیل انرژی الکتریکی به نور استفاده کردند .

در چنین روزی در سال 1805 میلادی و در زمان فرمانروایی ناپلئون در فرانسه ،  جنگ ترافالگار بین کشور های ( فرانسه و اسپانیا ) و بریتانیا آغاز شد . در این جنگ که در میان آب های آزاد رخ داد ،  طرفین متخاصم دچار خسارات فراوانی شدند که از آن میان می توان به نابودی بیش از بیست کشتی فرانسوی و اسپانیایی اشاره کرد .

در چنین روزی در سال 1917 میلادی سربازان آمریکایی در جنگ جهانی اول وارد نانسی فرانسه شدند .

در چنین روزی در سال 1918 میلادی  ، مارگارت اوون  رکورد بالاترین سرعت تایپ را از خود به جای نهاد . وی توانست در هر دقیقه ،  170 کلمه را روی یک صفحه تایپی ،  تایپ نماید .

در چنین روزی در سال 1944 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم شهر آخن آلمان توسط نیروهای آمریکایی به  محاصره کامل در آمد .

در چنین روزی در سال 1945 زنان برای نخستین بار در فرانسه حق رای کسب کردند .

در چنین روزی در سال 1994 میلادی کره شمالی و ایالات  متحده آمریکا توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کردند . در این قرار داد کره شمالی متعهد شد که بر نامه های هسته ای خود را متوقف  سازد . اما این موافقت نامه به نظر کره شمالی به دلیل عدم رعایت مفاد آن از سوی آمریکا  اجرا نشد ، لذا این موضوع همچنان سبب فشارهای آمریکا به این کشور می شود.

ساموئل تیلور کالریج  شاعر بزرگ انگلیسی در چنین روزی در  سال 1772 به دنیا آمد. کالریج تحصیلات ابتدایی خویش را در کالج مسیح به اتمام رسانید.  وی پس از اتمام تحصیلات عالی خود در کمبریج  در سال 1796 مجموعه ای از اشعار خویش را انتشار داد. او بعدها با ویلیام وردزورث، شاعر بزرگ انگلیسی  معاشرشد .  بیماری همیشگی او  و ناکامی های خانوادگی چنان در روح وی تأثیر گذاشت که به یکباره از همه چیز مأیوس  شد اما همچنان به خلق آثار  ادبی ادامه می داد. کالریج در سال 1834 چشم از جهان فروبست. مجموعه اشعار، ملاح سالخورده، پشیمانی، قوبلای قاآن، کمک به اندیشه و تفکر و گفت وگوی سر میز عناوین مهمترین آثار اویند .

آلفونس دو لامارتین درچنین روزی  در سال  1790 میلادی درما کون فرانسه دیده به جهان گشود . او در سال 1809 چون تحصیلات مقدماتی اش  به پایان رسید ،  به مطالعه کتب نویسندگان و شاعران بزرگی مانند دانته، پترارک، میلتون و شاتوبریان پرداخت .او  پس از آن ،   با یکی از دوستان خود  به ایتالیا سفر کرد و مدت دو سال  در شهرهای فلورانس و روم و ناپل اقامت کرد. دو لامارتین در شصت سالگی دچار فقر شد ،و ناچار برای گذران زندگی  به نویسندگی پرداخت ، ولی با آنکه در سال های باقی مانده عمر خویش آثار فراوان از نظم و نثر منتشر ساخت بر فقر و تنگدستی غالب نیامد. وی  در 27 فوریه سال 1869 در هفتادونه سالگی درگذشت. مرگ سقراط، تفکرات جدید، نغمات شاعرانه و مذهبی، سفر مشرق، ژوسلن، سه ماه زمامداری، سنگتراش سن پوان، سفر تازه به مشرق، رازهای نو، مشاور ملت، ژنه وی یو و دریاچه عناوین مهمترین آثار ادبی اویند.

آلفرد برنهارد نوبل درچنین روزی درسال 1843درسوئد متولد شد. نوبل تا 16 سالگی بطورخصوصی تحصیل کرد وقبل ازرسیدن به سن بیست سالگی یک شیمیدان باتجربه شد وی همچنین توانست دراین مدت به زبان‌های خارجی بسیاری تسلط یابد . آلفرد نوبل مسافرت‌های زیادی کرد ودراین مسافرت ها تحقیقات درباره ماده  منفجره نیتروگلیسرین بیشترین توجه او را به خود جلب می کرد . نوبل کشف کرد که استفاده از این مواد اگربا یک ماده غیرفعال وجذب‌ کننده مانند گیسلگوهرهمراه باشد آسان‌تر و بی‌خطرتراست. وی اختراع خود را درسال1867 تحت نام دینامیت به ثبت رسانید. سپس نیتروگلیسرین را با یک ماده منفجره فعال دیگریعنی باروت مخلوط نمود و یک ماده ژله مانند شفافی به دست آورد، که قدرت انفجارآن ازدینامیت هم بیشتر بود. ژلاتین منفجره یعنی اختراع دوم وی در سال 1875 به ثبت رسید. او با انبوه سازی اختراع خویش موفق به جمع‌آوری ثروت هنگفتی شد. وی درسال 1896 درگذشت اما پیش از مرگش نوبل وصیتنامه معروف خود را امضاء کرد. اودروصیتنامه خود از موصی له  خواست با بکار انداختن  بیش از 31 میلیون کرون سوئد خود ، سود حاصل از آن راهرسال به صورت جوایزی میان آنهایی که در سال قبل منشاء بزرگترین فایده برای بشر بوده‌اند تقسیم کند. فیزیک، شیمی، پزشکی ، ادبیات وصلح عناوین این رشته ها بودند . او  همچنین در  وصیتنامه خود تاکید کرده بود که امر توزیع جوایز باید به سه مؤسسه سوئدی و یک کمیته مخصوص که توسط پارلمان نروژ تعیین می‌شود سپرده شود  .

لوگین نویسنده برجسته آمریکایی درچنین روزی درسال 1929میلادی به دنیا آمد . سایه بهشت عنوان مهمترین اثرداستانی اوست  .

آرنولد آهنگسازتوانمند  انگلیسی درچنین روزی درسال 1921میلادی به دنیا آمد . پلی بررودخانه کوایی عنوان مهمترین اثر موسیقیایی اوست .

فرانسوا تروفوازفیلمسازان مشهور فرانسوی و پایه گذارسبک موج نوی سینمای فرانسه درچنین روزی درسال 1984میلادی دار فانی را وداع گفت . موج نوبه گروهی ازفیلمسازان فرانسوی اطلاق می شد که پس ازجنگ جهانی دوم دراروپا به ایجاد ورشد مکتب جدیدی درسینما همت گماشتند. این عده عبارتند از: فرانسوا تروفو، ژان لوک گودار، کلود شابرول، ژاک ریوت واریک رومر. این پنج نفردرضمن پایه گذاری وانتشارمجله نقد سینمایی بنام یادداشتهای سینمایی با یکدیگر آشنا شده وبه تبادل نظر پرداختند ودرحین هماهنگی نظراتشان پی بردند که همگی ازوضعیت سینما ناراضی بوده وخواستارتحرک نوینی درسینمای فرانسه هستند. تروفو درطول فعالیت هنری خود توانست آثارزیبایی خلق کند که ازمیان آنها می توان به زنده باد یکشنبه ، 1983 ، بدون تنفس 1983، داستان آدله 1975، شب آمریکایی 1973، دختر زیبایی چون من 1972، فارنهایت 451، 1966 ، ماتاهاری 1964 ، عشق دربیست سالگی 1962، داسانی درباره آب  1961 ، اتاق سبز1979 وپول توجیبی اشاره کرد .

درچنین روزی درسال 1333 ه ش مجلس شورای ملی ، قرارداد ننگین نفتی را با کنسرسیوم امضا کرد . این قرارداد درواقع نوعی حرکت به عقب به حساب می آمد زیرا امتیاز نفتی گرانسنگی را به بیگانگان واگذارمی کرد . این قرارداد که پس ازتلاش های بی وقفه دکترمحمد مصدق درملی کردن نفت ایران صورت پذیرفت درواقع تمامی تلاش های نهضت ملی ایران را برای در اختیارگرفتن عظیم ترین منبع درآمد ملی وقطع دست استثمارگران خارجی نادیده گرفت وباردیگربیگانگان را که به تاراج ذخایر کشوردل بسته بودند ، برتمام شئون اکتشاف ، استخراج و تصفیه و صادرات مسلط کرد .