فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۰ مهر
    • 22 October
    • ٢٥ ربيع الاول

واتیکان کشوری است در داخل شهر رم و درغرب آن قرار گرفته است. مساحت آن 44 صدم کیلومتر مربع می باشد. به گفته کارشناسان امر، جمعیت این کشور حدود هشتصد نفر است که بیشتر آنان مقامات روحانی کاتولیک هستند. واتیکان طبق قراردادی در چنین روزی در سال 1929 میلادی توسط دولت ایتالیا به عنوان مقر پاپ پیشوای کاتولیک های جهان مشخص شده است. کلیسای بزرگ سن پترو که منبع اصلی در آمد آن محسوب می شود و موزه واتیکان از نقاط دیدنی این کشورند و همه ساله میلیونها جهانگرد و زائر به آنجا می روند و از مشاهده آثار تاریخ آن بهره مند می شوند. واحد پول واتیکان لیر ایتالیا است. هر ساله چنین روزی را به عنوان روز ملی واتیکان جشن می گیرند. پاپ ژان پل دوم هم اکنون در این مکان مستقر است.

در چنین روزی در سال 1797 میلادی  ژاک آندره گارنین نخستین چتر پرنده خود را ساخت. این چتر پرنده حدود سه هزار پا پرواز می کرد .

در چنین روزی در سال 1879 میلادی توماس ادیسون، مخترع لامپ الکتریکی برای نخستین بار ذغالی را که برای تهیه انرژی نورانی تهیه کرده بود، بطور موفقیت آمیزی  مورد آزمایش قرار داد. ادیسون طی این آزمایش  توانست از یک لوله کربن بوسیله انرژی حرارتی، میزان متنابهی انرژی نورانی تحصیل کند.

در سال 1907 میلادی  رکود اقتصادی در آمریکا حکمفرما شد. پس از این واقعه، سرمایه گذاران نیویورکی به وحشت افتاده و تصمیم به اخذ سپرده های خود از بانک های آمریکا و بویژه نیویورک گرفتند. نیویورک و بازار وال استریت  مغز اقتصادی  آمریکا به شمار می روند و تغییر در شاخص های سرمایه گذاری در این ابر شهر، موجبات تغییر در کل آمریکا را فراهم می آورد .

در چنین روزی در سال 1968 میلادی فضا پیمای آپولو در اقیانوس اطلس فرود آمد. این فضا پیما 163 بار به دور سیاره زمین چرخیده بود .

 لیست آهنگساز مجارستانی در چنین روزی در سال 1811 میلادی به دنیا آمد. آثار وی عمدتا از مایه های رومانتیک نشات می گیرند.

بونین شاعر، نویسنده و رمان نویس بر جسته روس در چنین روزی در سال 1870 میلادی به دنیا آمد. "نجیب زاده ای از اس اف " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست. وی در سال 1932 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

آلونسو شاعر اسپانیایی در چنین روزی در سال 1898 میلادی متولد شد  .

کینگسلی نویسنده  آمریکایی در چنین روزی در سال 1906 میلادی به دنیا آمد. "تاریکی در شب " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

لسینگ رمان  نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1919 میلادی دیده به جهان گشود ." دفتر طلایی" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست. تبعید، باران ها، برف، بادها، تلخ، مدیحه ها، تصاویری به کروزوئه، مدایح، دوستی شاهزاده، سرود خویشاوندی، شعر تبعید، تلخی های دریا، امواج دوران، آثار باز، دوستی شاهزاده، تلخ ها و وقایع عناوین دیگر آثار اویند .

روشنبرگ نقاش بزرگ آمریکایی در چنین روزی در سال 1925 میلادی به دنیا آمد. "گلوریا" عنوان مهمترین اثر هنری اوست.