فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳ مهر
    • 25 September
    • ٢٨ صفر

درچنین روزی درسال 1296 میلادی ، راجر بیکن فیلسوف مشهورانگلیسی دارفانی را وداع گفت . وی علاوه برفلسفه درحوزه علم شیمی نیزصاحب رای و اندیشه است . اوبرای نخستین بار توانست فرول شیمیایی باروت رابنویسد .

این دانشمند بزرگ دانمارکی درچنین روزی درسال 1644 میلادی به دنیا آمد ،  وی اولین کسی بود که توانست سرعت نوررا اندازه گیری کند .


راموآهنگسازتوانمند فرانسوی درچنین روزی درسال 1683 میلادی به دنیا آمد غسل تعمید داده شدهعنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

کونیو مهندس بر جسته فرانسوی ،  سازنده نخستین اتو مبیل در جهان در چنین روزی در سال 1725 میلادی به دنیا آمد . او با طراحی نخستین خودروی جهان ، محصولی  عظیم الجثه و سنگین که با سوخت بخار کار می کرد را به جهانیان  عرضه داشت   .

مورگان زیست شناس برجسته آمریکایی در چنین روزی درسال 1866 میلادی به دنیا آمد . او درسال 1933نوبل این رشته را ازآن خود کرد .


ویلیام فاکنر درچنین روزی درسال 1897  دیده به جهان گشود . وی درطول زندگی خود به کشورهای مختلفی ازجمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا وانگلستان سفرکرد. حاصل این سفرها وتجربیات زندگی درکشورهای مختلف به وضوح درآثارمختلف اونمایان است . روشنایی درماه اوت،  گل سرخی برای امیلی ومیراث زشت نژادی ازمهمترین آثارداستانی این نویسنده بزرگ است . وی 65 سال زندگی کرد ودراین مدت یک بارنیزبرنده جایزه نوبل ادبی شد .

شوستاکوویچ آهنگسازبرجسته روس درچنین روزی درسال 1906میلادی به دنیا آمد . نهمین عنوان مهمترین اثرموسیقایی اوست .


برسون کارگردان معروف فرانسوی  در چنین روزی در سال 1907 میلادی به دنیا آمد . جیب بر و موشت عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند .

بوندارچاک کارگردان بر جسته اوکراینی درچنین روزی درسال 1920 میلادی به دنیا آمد .

درچنین روزی درسال 1304هجری شمسی محمد علی سیاح سفرنامه نویس برجسته ایرانی دارفانی را وداع گفت ، از او در حوزه سفر نامه نویسی آثار مختلفی به جای مانده است که از میان آنها می توان به سفرنامه حاج سیاح و خاطرات حاج سیاح  اشاره کرد .


همه ساله دوم تا هشتم مهرماه به عنوان هفته جهانی دریا نوردی گرامی داشته می شود . بی شک دریا ومسایل مربوط به آن از مسایل مهم زیست محیطی است وشغل دریانوردی نیزبه عنوان یکی ازمسوولیت های مهم درجهان ، با توجه به حجم گسترده نقل و انتقالات کالا ومسافر بسیارمهم تلقی می شود .

حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، در مکه دیده به جهان گشود. مشیت خداوندگار جهان بر این حکم قرار گرفت که این کودک به هنگام ولادت  از محبت پدر در فرهنگ عربستان محروم بماند. آن حضرت تنها  شش سال داشت که مادرش آمنه را نیز از دست داد. رسول اکرم ص  تا هشت سالگى تحت  سرپرستى  عبدالمطلب -پدربزگش --  بود و پس از رحلت وی در خانه عمویش ابوطالب زندگی را ادامه داد . آن حضرت در سیزده سالگى به همراه عمویش ، ابوطالب به  شام رفت . در همین سفر بود که شخصیت منحصر به فرد و امانتدارى خود را نشان داد.  ایشان در سن بیست و پنج سالگی   با خدیجه دخترچهل ساله خویلد از زنان ثروتمند مکه ازدواج کرد. محمد(ص ) ،  در میان مردم مکه همواره به امانتدارى و صداقت مشهوربود  تا آنجا که همه، او را محمد امین می خواندند.در همین سال ها بود که با نصب حجرالاسود و به منظور جلوگیرى از فتنه و آشوب بین قبایل  تدبیر خویش را به منصه ظهور نشاند و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه  ، پیمان "حلف الفضول" را برای حمایت ازبی پناهان و غریبان  منعقد ساخت . طهارت رفتار و گفتار ،  درستکارى و پرهیز از شرک ،  بی اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن مداوم  در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن حضرت درچنین روزی و در سن  چهل سالگى ، درخلوتگاه همیشگی خود ، غار حرا،   به پیامبرى برانگیخته شد.  دعوت ایشان  تا سه سال مخفیانه بود. پس از این مدت، آن حضرت رسالت خود را  با دعوت  بستگان خویش  آغاز کرد و سپس با دعوت عامه به سوی عموم مردم رفت و همگان را به توحید و پرهیز از شرک  فرا خواند .در همین دوران  سران قریش و بندگان زر و زور و تزویر که موقعیت خود را با حضور محمد ص در خطر می دیدند ، مخالفت با آن حضرت  را آغاز کردند و به آزار ایشان  پرداختند. حضرت محمد(ص ) در مدت سیزده سال در مکه، با همه آزارها و شکنجه هاى مشرکان  مکه ، مقاومت کرد و از مواضع الهى خویش هرگز عقب نشینى ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکه، آن حضرت ناچار به هجرت شد.

پس از هجرت به یثرب که بعدها مدینه النبی نام گرفت زمینه های  مناسبى براى تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در این ده سال نیز کفار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت هاى بسیارى براى او ایجاد کردند. در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حج و ترک مکه و ابلاغ امامت حضرت على بن ابی طالب(ع ) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، آن حضرت در بیست و هشتم  صفر سال یازدهم هجرى، رحلت کرد . رسول اکرم ص  به واقع تجسم انسان کامل - که تمامی فلاسفه درآثار خود بدان پرداخته اند - بود هم او که  خدایش او را چنین می ستاید: اى پیامبر تو داراى بهترین اخلاق هستى. او نه تنها  درعبادت ، که در  امور اجتماعی، مسایل سیاسی ،  دستگیری از نیازمندان  ، مسایل فرهنگی ، اقتصادی و...  سرآمد همگان بود . پیامبرخدا شجاع ترین مردم زمان خود بود  تا بدان حد که حضرت علی (ع) در این باره  می فرماید : هر وقت در جنگ بامشکی برخورد میکردیم به پیامبر پناه می بردیم.


امام حسن(ع )، نخستین  فرزند امام على(ع) و فاطمه زهرا (س) ، در نیمه ماه رمضان سال  سوم هجرى در شهر مدینه  دیده به جهان گشود . آن حضرت  پس  از شهادت امام على(ع ) شش ماه بر مسلمین خلافت کرد . آن امام والامقام  در طول عمر مبارک خود  دو بار تمام ثروت و دارایى خویش را در راه خدا بخشید و سه بار تمام اموال خود را وقف کرد. به گفته مورخان ،  امام حسن مجتبى(ع )، فردى شجاع، دلیر و مبارز بود و در غالب جنگ هایى که امام علی( ع) حضور داشتند آن حضرت نیز حضور داشت و در خط مقدم قتال علیه کفار بود . امام حسن(ع ) مسئولیت امامت و رهبرى شیعیان  را درفضایی نا بسامان  و آشفته به عهده گرفتند. در این زمان امام (ع) به ناچار در برابر کید و مکر معاویه قرار گرفت و ناچار شد که  تنها گزینه باقیمانده یعنی صلح را انتخاب کند . بی شک ارزش صلح امام حسن( ع )،  با توجه به شرایط زمانی ومکانی خاص خود  ، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین (ع) نبود . بسیاری دلیل صلح امام حسن را یقین ایشان به  وجود شک و تردید در توده هاى مردم نسبت به مبارزه با معاویه می دانستند .  خیانت طرفداران ایشان ، تهدید و تطمیع های  معاویه  و نهایتا تشکیل مثلث  زر و زور و تزویر باعث بروز وقایعی شدند که امام (ع ) را مجبور به امضای صلحنامه با معاویه کردند . در این شرایط  امام مجتبى(ع ) منطقا و قاعدتا نمی توانست وارد مبارزه با معاویه گرددتا اینکه ایشان  ناچار به پذیرش صلحِ تحمیلى شد. بر اساس  این صلحنامه ،  حکومت  به این شرط که به کتاب خدا و سنت رسول  او و سیره خلفاى صالح، عمل کند به معاویه سپرده می شود.  در ضمن ،  پس از معاویه  خلافت به عهده امام حسن(ع) واگذار می گردید . همچنین معاویه بر اساس این صلحنامه ملزم شد که دشنام دهی به امیرالمؤمنین على(ع ) و بد گفتن از ایشان  بر منابر را ممنوع سازد .در امان بودن  یاران امام على (ع ) عدم تعرض به آنان و محفوظ ماندن جان و مال و  فرزند و ناموس شان از هر گزندى از دیگر مفاد این صلحنامه به شمار می رفت  . بی تردید می توان گفت  صلح امام حسن(ع )، چهره واقعى معاویه را آشکار ساخت ودستگاه جور او را به مردم شناساند . از این رو معاویه  درصدد حذف حضور فیزیکی امام  بر آمد و سرانجام، نقشه کشتن امام را طرّاحى نمود . امام حسن(ع)  در سال پنجاه هجرى، به وسیله زهرى که همسرش جعده به دستور معاویه به او خوراند، در 48 سالگى به شهادت رسید. مزار شریفش در قبرستان بقیع، در کنار سه امام معصوم دیگر، زیارتگاه خیل شیفتگان آن حضرت است.