فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۷ مهر
    • 29 September
    • ٢ ربيع الاول


درچنین روزی درسال 1938میلادی قرار داد مونیخ بین کشورهای آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و بریتانیای کبیر درمونیخ آلمان امضا شد . طی  این قرارداد که از سوی آدولف هیتلر مطرح شد و مورد توافق کشور های بریتانیا و فرانسه نیز قرار گرفت ، منطقه سا د تلند  - بخشی از چکسلواکی - به خاک آلمان ملحق می شد . رهبران آلمان تاکید کردند که دولت چک مردم سادتلند را از حقوقشان بی بهره کرده است و دولت آلمان قصد دارد که استقلال آنها را به آنان بازگرداند . بریتانیا و فرانسه  ناچار این قرار داد را پذیرفتند . درحقوق بین الملل  ،  قرار داد مونیخ نمادی است برای تمکین چند کشور در برابر کشوری دیگر به منظور جلوگیری  از جنگ و خونریزی . اما آلمانها به همین امر نیز وفادا ر نماندند و در مارس سال 1939 میلادی با لغو قرارداد مزبور چکسلواکی را اشغال کردند . سیاست تمکین انگلستان و فرانسه در برابر آلمان با ترکتازی های آلمانی ها و تصرف لهستان پایان گرفت و بدین طریق فرانسه و انگلستان به آلمان اعلان جنگ دادند و جنگ جهانی دوم آغازشد .


مایکل سروتوس فیزیکدان و فیلسوف اسپانیایی در چنین روزی در سال 1511 میلادی دیده به جهان گشود . مهمترین اثر علمی او روستیتوای مسیحی نام دارد .


در چنین روزی در سال 1901میلادی  ایزیکو فرمی دانشمند مشهور  ایتالیایی دیده به جهان گشود  . وی در حوزه فیزیک کشف های مختلفی را به نام خود به ثبت رساند که از مان آنها می توان به  قانون حرکت مولکولهای گاز شاره کرد . وی به  سال 1938میلادی جایزه نوبل را دررشته فیزیک  از آن خود کرد .


لرد کلایو کسی که امپراطوری استعمار گرو متجاوز بر یتانیا را در هند بنا نهاد در چنین روزی در سال 1755 میلادی دیده به جهان گشود .


ریچاردسون معمار بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1838 میلادی  به دنیا آمد  . آثار او عمدتا ریشه  در مایه های  رمانتیک دارند .


 آنتونیونی کار گردان بر جسته و معاصر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی متولد شد .آثار او به لحاظ زیبایی شناسی تصویر و نوع ساخت و تکنینک از فرم خاص و پیچیده ای پیروی می کنند . حرفه - خبرنگار ، زن بدون کاملیا ، کوششی برای خود کشی ، ماجرا ، فریاد ، شب ، پشت ابرها و انفجار عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند .  وی چندین فیلم مستند هم ساخت که در وغ های عشق عنوان مهمترین آنهاست .

کریمر کار گردان معروف آمریکایی در چنین روزی  در سال 1913 میلادی دیده به جهان گشود . در کنار ساحل عنوان مهمترین اثر سینمایی اوست .


آدامزسازنده آمریکایی فیلم های انیمیشن در چنین روزی در سال 1988 میلادی دیده از جهان فرو بست  . خانواده  آدامز عنوان مهمترین فیلم انیمیشن اوست . وی  در سن هفتاد و شش سلگی بر اثر حمله قلبی دار فانی را وداع گفت .


امیل زولا نویسنده مشهور فرانسوی در چنین روزی در سال 1902 میلادی دار فانی را وداع گفت . زولا یکی از بزرگترین نویسندگان فرانسوی   است . اودر سال 1840 میلادی به دنیا آمد. کودکی و جوانی اش را در اکس آن پروانس  گذرا ند. زولا  که در آغاز روزنامه نگار بود ، توانست بعدها  به رمان نویسی بپردازد و در این مسیربه موفقیت برسد .  وی  اصول علمی را در نوشتن رمان  دخالت داد . آثار او سرشار از انتقادات شدید نسبت به جامعه بشری و تمدن عصر جدید است . زولا رمان ترز راکن  را در 1887 نوشت و از 1870 تا 1893 در بیست مجلد مجموعه رمان‌های  روگن – ماکار  را منتشر کرد که همه وقایع یک دوران را دربرمی‌گیرد. با انتشار  بیانیه من متهم می‌کنم ، مدتی به انگلستان تبعید ش کردند. کشیش ، عالیجناب اوژن روگن ،  پول  ، پو- بویی ،  اوبنورد دام ، اسوموار ، ژرمینال ، زمین و نانا   از جمله آثار آن نویسنده پرتوان اند  . وی طرفدار بزرگ آزادی و عدالت و مدافع آشتی ناپذیر طبقه زحمتکش اجتماع بود .


همه ساله هفتم مهر ماه به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی  در کشور گرامی داشته می شود . سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اهدافی چون  مهار و اطفاء حریق و حفاظت از افراد و ثروتهای عمومی و خصوصی   در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی  از آن ، ارایه  آموزشهای لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف ،  ایجاد و توسعه ایستگاههای مورد نیاز و بهره برداری از آنها ،    انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی  و  نظـارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی و استانداردهای تجهیزاتی ساختمانها در مقابل سوانح گوناگون (آتش‌سوزی، زلزله، برق گرفتگی، سیل و ...)  فعالیت می کند .