فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۸ مهر
    • 30 September
    • ٣ ربيع الاول

همه ساله چنین روزی به عنوان روزجهانی مسکن گرامی داشته می شود . درجمهوری اسلامی ایران نیزوزارت مسکن وشهر سازی درزمینه برنامه ‌ریزی، شهرسازی ومعماری فعالیت می کند .وظایف این وزارتخانه ازقانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351، قانون تغییرنام وزارت آبادانی ومسکن به وزارت مسکن وشهرسازی مصوب 1353، آیین‌نامه مربوط به استفاده از اراضی واحداث بنا و تأسیسات درخارج ازمحدوده قانونی وحریم شهرها مصوب 1355  ناشی می‌شود. مدیریت فضای سرزمین ، برنامه‌ریزی ملی اسکان جمعیت ، تعیین شبکه شهرها وسطح بندی خدمات برای تأمین مکان کافی و مناسب جهت اسکان جمعیت کشور، تأمین دسترسی همه ساکنان کشوربه انواع خدمات وتسهیل خدمات ‌رسانی به مرد م ، هدایت ونظارت برتوسعه موزون شهرها با هدف تأمین فضای کافی برای سکونت و کاروخدمات همراه با شبکه‌های کارآمد ومتوازن رفت ‌وآمد ، کمک به اعتلا وترویج معماری واعتلای معماری کشوردرمسیرتاریخی خود ازجمله وظایف این وزارتخانه است .

درچنین روزی درسال 2000 میلادی ، محمد الدوره نوجوان دوازده ساله فلسطینی به طرز فجیعی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به درجه شهادت نایل شد . تصویرشهادت اوهنگامی که پشت پدرخود مخفی می شود تا ازشرحمله نظامیان صهیونیست درامان باشد - بارها ازشبکه های تلویزیونی جهان پخش شده است واسباب رسوایی رژیم اشغالگر قدس وحامیان آنان را دردنیا فراهم آورد. این جنایت که علیه نوجوانی بی پناه وبی سلاح توسط نیرویی مسلح به سلاح گرم وبا فاصله اندک وبا شلیک چند گلوله دربرابردیدگان مردم به وقوع پیوست فقط ازدژخیمان رژیمی متجاوزوزورگو که با زوروستم وکشتاروترورو قساوت به وجود آمده وبراساس تخریب وقتل وتجاوزاستمرار یافته ساخته است . اما شهادت الدوره همسالانش را به مبارزه ای بی امانتروآگاهانه تربا اشغالگران یاغی صهیونیستی تشویق کرده وبه جای الدوره صد ها الدوره پابه میدان جهاد بی امان گذاشته اند و اشغالگران وحامیان آمریکایی آنان ازدرک این پدیده عاجزند لذا کورکورانه با هرتروروجنایت قدمی به پرتگاه عدم نزدیکتر می شوند . همه ساله چنین روزی به نام روزهمدردی با کودکان ونوجوانان فلسطینی نامگذاری شده است .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی ناشنوایان گرامی داشته می شود . تجلیل ازناشنوایان نخبه ، ارایه طریق درجهت کمک بیشتربه ناشنوایان وبیان طرق کمک گیری ازفناوری رایانه ای و ... ازجمله اهداف برگزاری این روزاست .


جمهورى بوتسوانا درجنوب قاره پهناورآفریقا واقع شده است. حداقل 585 هزارو370 کیلومتر مربع ازمساحت این کشوردر خشکى و کمتراز15هزار کیلومترمربع ازآن دربسترآب است. بوتسوانا ازسمت جنوب شرقى با آفریقاى جنوبى، ازسمت شرق با زیمبابوه وازسمت غرب با نامیبیا هم مرز است. این کشور، حدود نصف خاک جمهورى اسلامى ایران وسعت دارد وعمده نقاط آن پوشیده از دشت هاى پهناور است. صحراى معروف کالاهارى  در جنوب غربى بوتسوانا قرار دارد .  جمعیت بوتسوانا حدود یک میلیون و 586 هزار نفر است . حدود 79 درصد از جمعیت این کشور از تیره سوانا ، 11 درصد از تیره کالانگا ، 3 درصد از تیره  باساروا  و بقیه از سایر قبایل سیاه پوست جنوب آفریقا هستند. بیش از نیمى از مردم این سرزمین به ادیان اولیه و بت پرستی معتقدند ومابقى افراد هم مسیحى هستند. زبان رسمى ساکنان بوتسوانا انگلیسى است، ولى بیشتر مردم در محاورات روزمره از زبان ست سوانا استفاده مى کنند. پایتخت جمهورى بوتسوانا شهر گابورونه  است و از دیگر مراکز مهم شهرى این کشور مى توان به " تشابونگ"، "ماهالاپى"، "سرو"، "بوبونگ"،"فرانکیستون"، "ماوون"، "غنزى" و "مامونو" اشاره کرد. جمهورى بوتسوانا در چنین روزی در سال  1966 از زیر نفوذ انگلیسى ها خارج شد و به استقلال رسید.

در چنین روزی در سال 1452 میلادی نخستین کتاب با دستگاه چاپ روانه بازار نشر شد . یوهان گوتنبرگ این دستگاه را اختراع کرد . پیش از این کتاب ها بصورت دست نویس منتشر می شدند .

در چنین روزی در سال  1923میلادی ترکیه  استقلال خود را اعلام کرد . . نخستین رییس جمهور این کشور مصطفی کمال پاشا بود که بعدها به عنوان  آتاتورک (پدر ترک) معروف  شد .
ترکیه کشوری است آسیایی-  اروپایی که در شمال غربی ایران قرار دارد و شامل شبه جزیره آسیای صغیر و تراس شرقی در شبه جزیره بالکان که توسط تنگه های دار دانل و بسفرو دریای مرمره از هم جدا شده اند  ، می شود . نژاد مردم این کشور زرد و سفید است و غالب آنان به زبان ترکی صحبت می کنند  اماجای الفبا ی  عربی رابه لاتین دادند وپوشش اسلامی در ادارات ومراکز اداری ممنوع شد و از فعالیت  مدارس دینی نیزمما نعت به عمل آمد . این حرکت آتا تورک در راستای اسلا مزدایی صورت گرفت. نود هشت در صد مردم ترکیه  مسلمان وبقیه پیرو دین های مسیحیت و یهودیت اند .  این کشور در 24 اکتبر سال 1945 میلادی  به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن شهرآنکاراست و بندر استانبول  ، بندر ازمیر ، آدانا و بورسا از جمله مهمترین شهر های این  کشورند.


درچنین روزی در سال 1985میلادی  چارلز ریشتر دانشمند آمریکایی در گذشت . وی واحد  ریشتر را برای سنجش میزان لزرش زمین ابداع کرد . او به هنگام مرگ هفتاد و پنج سال داشت .

رابیسنون کروزوئه به گفته دانیل  دفو نویسنده کتابی به همین نام  ، در چنین روزی در سل 1627 میلادی به  دنیا آمد  . کروزوئه دریانوردی بود که بر اثر وضیت بد  جوی  به هنگام در یا نوردی ، دچار طوفان  شد  و طوفان او را به سوی جزیره ای  نامعلوم  سوق داد  . وی مدت مدیدی در این جزیره بدون اینکه با کسی در ارتباط داشته باشد زندگی کرد  . گفتنی است تاکنون از زندگی وی و بر اساس رمان دانیل دفو چندین فیلم ساخته شده است .


ژان پرن فیزیکدان بر جسته فرانسوی  در چنین روزی ر سال 1870 میلادی دیده  به جهان گشود . او درباره حرکت برونیان تحقیقات فراوانی به انجام رساند . وی به سال 1926 نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

لیبیموف کارگردان توانمند روسی در چنین روزی در سال 1917 میلادی به دنیا آمد . تاگانکا عنوان مهتمرین اثر سینمایی اوست .


الی ویزل نویسنده  آمریکایی در چنین روزی در سال 1928 میلادی  دیده به جهان گشود . ارواح در آتش عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی به سال 1986 میلادی جایزه نوبل ادبی را از ان خود کرد .


جیمز دین اسطوره بازیگری فیلمهای پلیسی و حادثه ای در چنین روزی در سال 1955 میلادی  در گذشت . او بر اثر تصادف با یک خودرو جان خود را از دست داد . وی در سال 1931 دیده به جهان گشود . او در فیلمهایی چون شرق بهشت و شورش بدون دلیل خوش در خشید .

مارتین ،  موسیقیدان و رهبر ارکستر آمریکایی در چنین روزی در سال 1983 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی در سن هفتاد و شش  سلگی دیده از جهان فروبست . مرو گریفین عنوان مشهور ترین قطعه اجرا شده به دست اوست .

پرینز نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1988 میلادی دار فانی را وداع گفت . خاخام برلی عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی در سن هشتاد و شش سالگی در گذشت .

اترومان کاپوت ، نویسنده آمریکایی در چنین روزی  در سال 1924 میلادی دیده به جهان گشود . وی روش نویسدگی به سبک داستانهای مینیمالیستیک ( داستانهای کوتاه کوتاه ) را در آمریکا باب کرد و توانست در این روش خاص محبوبیت زیادی به دست آورد . در خون سرد عنوان  مهمترین اثر داستانی اوست .

همه ساله سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی در یانوردی در جهان گرامی داشته می شود. با عنایت به اینکه صنعت دریانوردی به عنوان صنعتی فراگیر در جهان معاصر مطرح است  کشور ایران  نیز می تواند در این فرآیند جهانی نقش ویژه ای ایفا کند. جمهوری اسلامی  ایران که چون پلی بین کشورهای حاشیه خزر و آبهای آزاد جهان قرار گرفته است، ارزانترین راه ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و دریاهای آزاد جهان است. صدور نفت و گاز و صادرات غیرنفتی از پایانه­ها و بنادر خلیج فارس ورود کالا و افزایش این میزان با پذیرش کالاهای ترانزیتی و وجود منابع پروتئینی غنی در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، همگی انگیزه­هایی بسیار قوی برای دولت جمهوری اسلامی ایران درتوجه به این صنعت و توسعه آن است.