فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۹ مهر
    • 1 October
    • ٤ ربيع الاول


چین کشوری ا ست در ساحل اقیانوس کبیر بین روسیه و هندوستان . وسعت آن تقریبا شش برابر مساحت کل ایران است . بطور نسبی در هر کیلومتر مربع آن 127 نفر زندگی می کنند  و از این رو این کشور پر جمعیت ترین  کشور دنیاست . مردم این کشور از نژاد زرد هستند و به زبان چینی صحبت می کنند ولی زبانهای تبتی ، ترکی ومغولی هم در میان آنان رایج است . اکثر مردم این کشور پیرو آیین بودیسم ، کنفسیوس و دین اسلام اند . لهاسا شهر مقدس بوداییان( در  چین و) در تبت قرار دارد .حکومت این کشور جمهوری خلقی است که درچنین روزی در سال  1949 میلادی به رهبری مائوتسه تونگ تاسیس شد .  این کشور  در بیست و ششم اکتبر 1971 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد  و امتیازات چین ملی در سازمان ملل ، از جمله حق وتو را از آن خود کرد .


نیجریه کشوری است کوهستانی در غرب آفریقای استوایی و در ساحل شمالی خلیج گینه . مساحت آن تقریبا معادل نصف ایران است. بطور متوسط در هر کیلومتر آن 112 نفر زندگی می کنند . نژاد مردم  این کشور اکثرا سیاه  و عده کمی نیز سفید هستند . زبان رایج میان آنان انگلیسی است و برخی از قبایل  آن به زبانهای بانتوو عربی هم تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال 1960 میلادی از از انگلستان در چنین روزی مستقل شد و در هفتم اکتبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور لاگوس نام دارد  و از شهرهای مهم آن می توان به عبادان ، اوگبوموشو ، کانو و بندر هارکورت اشاره کرد . نیجریه از کشور های نفت خیز جهان و عضو سازمان کشورهای صاد ر کننده نفت ( اوپک ) است.

قبرس جزیره ای است در مشرق دریای مدیترانه ، نزدیک ساحل ترکیه و سوریه که مدار 35 در جه عرض شمالی  از آن می گذرد . مساحت این کشور یک صد و هفتاد و هشتم مساحت ایران است  و بطور متوسط در هر کیلومتر مربع آن هشتاد نفر زندگی می کنند . نژاد مردم این کشور لاتین وترک است و اکثر مردم آن به زبانهای یونانی و ترکی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین از دین اسلام و  مسیحیت پیروی  می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است و در سال 1960 میلادی در چنین روزی  از انگلستان مستقل شد . پایتخت قبرس  شهر نیکوزیا نام دارد و لیماسول ، لارناکا ، و بندر فاماگوستا از مهمترین بنادر آن هستند .
به دلیل جنگ بین ترک تبار ها و یونانی تبارها این کشور به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شده است و تلاش های مجامع یین المللی برای برقراری صلح بین آنان به دلیل اختلاف ترکیه و یونان به جایی نرسیده است . 

هنری سوم در چنین روزی در سال 1207 میلادی دیده به جهان گشود . او در بین سالهای 1216 تا 1272 میلادی پادشاه انگلستان بود .

چارلز ششم معروف به امپراطور مقدس روم در چنین روزی در سال 1685 میلادی به دنیا آمد . وی در بین سالهای 1711 تا 1740 بر کشور روم حکومت می کرد .

آکساکوف نویسنده روس در چنین روزی در سال 1791 میلا دی دیده  به جهان گشود . وقایع نامه زندگی یک خانواده روس عنوان مهمرین  اثر داستانی اوست


آنی بزانت فیلسوف بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1847میلادی  متولد شد . وی در زمینه های حکمت اشراق نیز مطالعات گسترده ای داشت .

پل دو کاس آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1865 میلادی به دنیا آمد . ول  د ا عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

اونتر میر شاعر توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1885 میلادی به دنیا آمد . اشعار جاودان و اشعار داستانی عناوین مهمترین اثار ادبی اویند . او یک منتقد ماهر ادبی نیز بود .

بورستین نویسنده برجسته و توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1914 میلادی به  دنیا آمد . وی به سال 1974 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


لیکی جامعه شناس و مردم شناس بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1972 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ شصت و هشت سال داشت .

درچنین روزی درسال1375هجری شمسی محمد مقدم ایرانشناس برجسته ایرانی دارفانی را وداع گفت. وی ازخود آثاربسیاری درحوزه ادب پارسی به یادگارنهاده است که ازمیان آنها می توان به جستار درباره مهر و ناهید و رستم و سهراب از شاهنامه اشاره کرد .