هدف عمده مراکز آموزش مهارتهای بالینی شبیه
سازی یک محیط بالینی است , بطوریکه بتوان آموزش مهارتهای بالینــی را کنترل و تمرین
کرد . بــدیهی است این مراکز فقط مکمـل محیط بالینــــی واقعی هستننـد و به هیـــــچ
عنـوان جای آن را نمیگیرند.پژوهشها در مورد یادگیری مهارتهای بالینی نشان داده اند که دانشجویان در برخورد
های اولیه خود با بیماران اضطـــــراب دارند و این اضطــراب اغلب مربوط به انجـام مهــارتهای
عملی است . اگر دانشجو تمرین کافی نـداشته باشد , ترس از شکســـت و اشتباه کردن مانع
عملکرد درست وی میباشد . یادگیری در این مراکز میتواند بصورت خـــــود
آموزی و یادگیری فعال صورت گیرد. این مراکز باعث کمتــــر شدن بدبینی نسبت
به مــــــراکز آموزشی – درمانی میشونــد زیرا با یادگیری بهتر و کامل تر در مراکز
مهارتهای بالینی امکان بروز خطاهای پزشکی از سوی دانشجویان , کارورزان و دستیاران کاهش
میدهد.
مزایای آموزش در مراکز مهارتهای بالینی :
یادگیری به صورت برنامه ریزی انجام میشود.
تکرار پذیر است .
اشتباهات قابل جبران است .
آموزش وابسته به بیمار حقیقی نیست .
یادگیری استاندارد صورت می پذیرد.
استرس مدرسان و دانشجویان را کاهش میدهد