فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۸ مهر
    • 20 October
    • ٢٣ ربيع الاول

صادرات امروزه به عنوان بخش مهمی ازاقتصاد جوامع ، روند روبه رشدی را درکشورهای توسعه یافته ازآن خود کرده است . میزان تولید ناخالص ملی امروزه دیگروابستگی مستقیمی به میزان صادرات آن کشور دارد لذا هرچه میزان صادرات یک کشوربیشتروهمچنین نحوه  ارتباط  آن با کشورهای دیگرروبه گسترش وتعامل قرارگیرد بی شک میزان توسعه یافتگی کشور نیز مورد بررسی قرار می گیرد . در جمهوری اسلامی ایران نیز سالهاست که بر صادرات غیر نفتی تاکید می شود . به گفته بر خی کارشناسان وابستگی شدید تولید داخل و صادرات به درآمد نفت و تزلزلی که در سالیان گذشته در قیمت نفت وجود داشته ، روی آوری اقتصاد کشور را به سوی صادرات غیر نفتی اجتناب ناپذیر کرده است. البته در سالهای اخیر در آمدهای ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی کشور به طور معتنابهی افزایش یافته است .  به نقل از روابط عمومی گمرک ایران،در نیمه نخست سال جاری  میزان وزنی کالاهای کشاورزی صادر شده ،  275 هزار و 700 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/14 درصد افزایش داشت.همچنین سهم وزنی و ارزشی بخش کشاورزی از کل صادرات غیر نفتی کشور به ترتیب شش درصد و 5/20 درصد بود که با این میزان صادرات محصولات کشاورزی در این مدت 76 درصد از اهداف برنامه سوم توسعه در زمینه صادرات این گروه کالایی محقق شده است.همچنین   ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی کشور طی سالهای 1378،1376 با برخورداری از میانگین نرخ رشد سالانه ای در حدود 1/8% از 2876 میلیون دلار در سال  1376 به  3362 میلیون دلار درسال 1378 رسید. در دو سال آخر برنامه دوم یعنی (سالهای 1378،1377) حدود 6/97% از اهداف کمی صادرات کالاهای غیرنفتی تحقق یافت. کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(آنکتاد) در گزارش سالیانه خود، صادرات غیرنفتی ایران در سال 1378 را حدود 8/5 میلیارد دلار برآورد نموده است.همچنین  ارزش صادرات غیرنفتی کشور در سال 1379 بدون احتساب صادرات فرآورده های نفتی و تجارت چمدانی به  865/3 میلیون دلار رسید. با در نظر گرفتن تجارت چمدانی و صدور فرآورده های نفتی صادرات غیرنفتی کشور با هدف پیش بینی شده در شورای عالی صادرات برای سال  1379(شروع برنامه سوم) 100 درصد تحقق یافت. طی سه ماهه اول سال   1380  نیز حدود یک میلیارد و  36 میلیون دلار کالای غیرنفتی و خدمات از کشور صادر شد که از رقم یاد شده 1/14 میلیون دلار مربوط به تجارت چمدانی به کشورهای آسیای مرکزی 1/23 میلیون دلار صادرات بازارچه های مرزی، حدود  51 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی و مابقی به ارزش تقریبی 948 میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق مبادی گمرکات کشور اختصاص داشت. لازم به ذکر است که وزن و ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب  5/15 درصد و 6/52 درصد افزایش یافت. تعداد کشورهایی که با آنها تراز مثبت تجاری داشته ایم از 56 کشور در سال  1375 به 82 کشور در سال 1379 افزایش یافت.

درچنین روزی در سال 1910میلادی لئون تولستوی  نویسنده بزرگ روس درگذشت .

لئوتولستوی نویسنده برجسته جهان درخانواده ای اشرافی دریاسنایا پولیانا به دنیا آمد. وی دردوسالگی مادرودرهشت سالگی پدرش را ازدست داد. تولستوی دراین سال ها زیرنظرعمه ومادربزرگش ونیزدرمحیط مذهبی روستای خودپرورش یافت . تولستوی پس ازطی تحصیلات مقدماتی وهمچنین طی تحصیلات تکمیلی دردانشگاه قازان به نوشتن بخش های ناتمام زندگینامه خود مشغول شد.
تولستوی در پایان جنگ کریمه ازارتش کناره گرفت و با حضوردرمجامع ادبی مسکو وارایه آثارادبی خود شهرتی به هم زد. وی به کمک تورگنیف نویسنده برجسته روس در1857 راهی اروپا گردید. حضوردرمراسم اعدامی با گیوتین که درپاریس شاهد آن بود ، به نفرت او ازمعیارهای اروپایی دامن زد . وی دربازگشت به روسیه، کتاب های پگاه ارباب، سه مرگ، آلبرت و خوشبختی خانوادگی را انتشار داد. تولستوی که ازآغازعمربه بیداد گری ها وشقاوت های طبقه خود پی برده بود ازسال 1849در املاک خود مستقر شد وکوشید تا به حال رعایای کشورخود مفید واقع شود . به همین منظورمدرسه ای برای روستاییان در یاسنایا پولیانا تأسیس کرد ونشریه ای آموزشی انتشار داد. وی درسالهای پایان عمردچاریاس فلسفی مضاعفی گشت ودست به نگارش کتاب اعتراف زد . دراین کتاب تولستوی برگشت خود را ازمذهب ارتودوکس اعلام داشت . قزاق ها ، جنگ وصلح ، جنگ های ناپلئون ، آنا کارنینا ، سنت پطرز بورگ ، مرگ ایوان ایلیچ ، حاجی مراد ، قدرت در تاریکی ، نعش جاندار و رستاخیز از مهمترین آثار اویند .

درچنین روزی در سال 1952میلادی قیام استقلال طلبانه مردم  کنیا علیه بریتانیا آغاز شد .

درچنین روزی در سال 1883 میلادی  با انعقاد قرار داد آنکون ، جنگ میان شیلی ، پرو و بولیوی خاتمه یافت  .

درچنین روزی در سال930میلادی نخستین مجلس مقننه جهان در ایسلند تشکیل شد .

درچنین روزی درسال 1827 ناوگان گسترده دریایی مصرویران شد . این عملیات توسط گروهی ازمردم بریتانیا ، فرانسه و روسیه در جنگی که بعدها به ناوارینو شهرت یافت  ، انجام پذیرفت .

آندریا دلا روبیا مجسمه ساز بزرگ ایتالیایی در چنین روزی در سال 1435 میلادی دیده به جهان گشود . وی پسر برادر لوکا دلا روبیا ، هنرمند برجسته فلورانس بود .آندریا  توانست در طول عمر آثار مهمی را خلق نماید .

ورن ستاره شناس و معمار بزرگ انگلیسی  در چنین روزی در سال 1532 میلادی به دنیا آمد . اوهمچنین  از بزرگترین معماران این کشور به حساب می آید .

میرزا محمد باب  ، پایه گذار فرقه بابیه  یا بهاییت  در چنین روزی در سال 1819 میلادی به دنیا آمد . وی در ایران فرقه ضاله ای را بنا نهاد که طی آن بسیاری از  افراد بی ریشه تحت تاثیر تبلیغات وی قرار گرفته و او را به عنوان منجی آخرالزمان و پیغمبری( دروغین) پذیرفتند . بابیت یا بهاییت در واقع ارمغان  استعمار انگلستان بود که به هر روشی از استحمار و تحمیق توده های تحت ستم سود می جست . سید محمد علی باب در زمان محمد شاه توانست طرفدارانی را به سوی خود جلب نماید اما تشنجاتی که وی ایجاد کرد موجبات به زندان افکند نش را نیز فراهم نمود .

هیوزنویسنده انگلیسی درچنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود . روزهای مدرسه تام براون عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

جان دیویی فیلسوف بزرگ آمریکایی درچنین روزی درسال 1859 میلادی به دنیا آمد . وی نظریه پرداز فلسفه تعلیم وتربیت است . دیویی دربرلینگیتن در ورمونت آمریکا دیده به جهان گشود  . او  تجسم یافته عشق و عقل ، پیرایشگری  و شرک و خیال وواقعیت بود . جان دیویی در دانشگاههای مختلف آمریکا و اروپا و آسیا تحصیل و تدریس کرد و سرانجام در دانشگاه کلمبیا که حاصل فرهنگ های دنیای قدیم قرون وسطی و دوران جدید بود رحل اقامت افکند .زندگی به وی آموخته بود که فلسفه را به وسیعترین معنای عملی آن بفهمد . او همواره معتقد بود  فلسفه با تمام ماجراهای حیات آدمی همراه است . به نظر وی فلسفه  ، نظریه انفعالی یک تفکر آرام نیست بلکه پیگیر در پژوهش و جستجویی آرزومندانه است . دیویی هم فیلسوف بود و هم یک عالم تربیت . در حقیقت او بیشتر در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت کار کرده بود و در این زمینه نظریات خاصی در  تعلیم ، کودکی ویادگیری ، آموزش و...داشت .  وی کتب بسیاری  در باب تعلیم و تربیت نوشت.  شاید به جرات بتوان گفت  بعد از جمهوریت افلاطون ،  افکار دیویی عالیترین افکاری باشد که درباره تعلیم و تربیت اظهار شده است . از میان آ ثار مهم او می توان به  طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق ، مطالعاتی در نظریه منطقی ، رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت ، بازسازی در فلسفه ، تجربه و طبیعت ، اجتماع و مشکلات آن ، در جستجوی یقین ، فلسفه اصالت فرد ، قدیم و جدید ومنطق : نظریه تحقیق اشاره کرد . وی در اول ژوئن سال 1952 میلادی دار فانی را وداع گفت .

رمبو شاعر توانمند فرانسوی در چنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود . پدرش افسر پیاده نظام سپاه فرانسه بود.  وی بندرت موفق به دیدار پدر می شد زیرا وی به حکم شغلی که داشت دائماً از خانواده دور بود. وی پس از تمام کردن دوره دبیرستان بر اثر تندخویی ها و خشم تند مادرش دو بار از شهر خود فرار نمود، تا به پاریس رود، ولی چون موفق نگردید هر دو بار به زادگاه خود برگشت. بالاخره در سال 1871 بنا به دعوت پل ورلن شاعر فرانسوی که از راه مکاتبه با او آشنا گردیده بود توانست به پاریس رود و به دنبال «ورلن» به لندن و سپس به بروکسل رفت. در ژوئیه 1873 هنگامی که می خواست از ورلن جدا گردد، با ممانعت وی روبه رو گشت و ورلن به روی وی هفت تیر کشید و رمبو اندکی مجروح گشت. ورلن بر اثر این حادثه زندانی گردید. رمبو بقیه عمر را به حادثه جویی و مسافرت گذرانید و برای تحصیل ثروت به آفریقا رفت و در آنجا با پادشاه حبشه رفاقت گزید و یک ناو جنگی نیز برای او از فرانسه خریداری کرد. سپس به علت قانقاریایی که در پایش ایجاد شد به شهر مارسی آمد و به سال 1891 یعنی پنج سال پیش از مرگ ورلن در مارسی درگذشت. رمبو تمام آثار خود را در فاصله شانزده تا نوزده سالگی نوشت. وی یکی از پیشوایان « سمبولیسم» و یکی از طرفداران «سوررئالیسم» به شمار می رود.

                                                                       به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آی کتاب دات کام

ایو آهنگسازآمریکایی در چنین  روزی در سال 1874 میلادی به دنیا آمد . قدم های آرام تعطیلات عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

ملویل کارگردان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1917 میلادی  دیده به جهان گشود .  ژان پیر ملویل سینماگری شناخته شده  در مکتب سینمای موج نوی فرانسه است و غالب منتقدین آثار او را در زمره بهترین آثار سینمای فرانسه می شمارند .  وی  توانست در طول عمر خود آثار زیبای سینمایی  خلق کند . 24 ساعت از زندگی کلون ، (فیلم کوتاه 1946 ) ، سکوت در یا ( 1949 )، بچه های وحشت (1950 ) ، تو کی این نامه را خواهی خواند؟ ( 1953 ) ، دو مرد در منهتن ( 1959 ) ، فریاد دوم ( 1966 ) ، دایره قرمز ( 1970 ) از جمله آثاری اند که وی آنها را کارگردانی کرده است . ملویل علاوه بر کارگردانی ، خود به عنوان بازیگر نیز در برخی از فیلم ها حضوری فعال داشت . بی خانمان ، عشق جیبی و علامت شیر عناوین بر خی از فیلمهایی اند که او در آنها بازی کرده است .