فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۵ مهر
    • 27 September
    • ٣٠ صفر


درچنین روزی درسال 1821مکزیک استقلال یافت .مکزیک کشوری است نیمه کوهستانی درجنوب ایالات متحده آمریکا ودر طرفین مدارراس السرطان ، بین خلیج مکزیک واقیانوس کبیر، نژاد مردم این کشورسفید وسرخ وسیاه ودورگه وزبان رایج در میان آنان اسپانیولی است . اکثرمردم این کشور کاتولیک اند . نوع حکومت این کشورجمهوری فدرال است که درسال 1821میلادی پس ازمبارزات فراوان ازاسپانیا مستقل شد ودرتاریخ هفتم نوامبر سال 1945میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .


در چنین روزی در سال 1540 میلادی مجمع سربازان مسیح یا فرقه ژزوییت ها  آغاز به کار کرد . هدف این مجمع مبارزه با پروتستانها بود .

کیسفالودی نمایشنامه نویس رومانتیک  مجارستانی در چنین روزی در سال 1772 میلادی به دنیا آمد . او نخستین نمایشنامه نویس مجارستانی است که توانست اقبال عمومی را نسبت به آثار ش به دست آورد .


آگوستین اول دایتوربید امپراطور مکزیک در چنین روزی در سال 1783 میلادی دیده  به جهان گشود . وی در بین سالهای 1822 میلادی تا 1823 بر این کشور حکومت کرد .

پینو ریاضیدان توانمند ایتالیایی در چنین روزی در سال 1858 میلادی به دنیا آمد . او را پایه گذار منطق نمادین می دانند .

دلدا رمان نویس مشهور ایتالیایی در چنین روزی در سال 1875 میلادی متولد شد  . این نویسنده زن ایتالیا آثار خود را با دیدی  واقع گرایانه می نگاشت . وی توانست در سال 1926 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند . پیرمرد ام تی ان عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

پروناریو نخستین فضا نورد رومانیایی در چنین روزی در سال 1952 میلادی به دنیا آمد . وی با سفینه سایوز 40 راهی فضا شد .

استورم رهبر ارکستر و آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1927 میلادی به دنیا آمد . اجرای سمی کی عنوان مهمترین اثر اجرایی او در زمینه موسیقی است . وی در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت .


گردشگری دردنیای امروز یکی ازمهمترین ابزارهای تبادل وتعامل فرهنگی درجهان به شمارمی رود. براساس کنوانسیون بین المللی ترانسپورت و جهانگردی ، جهانگرد به کس اطلاق می شود که به منظور تفریح ، بازدید از مناطق دیدنی ، معالجه ، تجارت ، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر می کند  ،  مشروط بر این که مدت اقامت او از بیست و چهار ساعت کمترو از شش ماه بیشتر نباشد و همچنین  در فاصله ای کمتر از هفتاد کیلومتر ، این سفر  انجام نگیرد . بی شک گردشگری به عنوان یک صنعت مهم درجهان امروز تلقی می شود و نام گذاری هفته ای به این نام ،  اهمیت امر را برای مسوولان جلوه بیشتری خواهد بخشید . همچنین روز هفتم مهر به عنوان روز جهانگردی نام گذاری شده است .

لویی سیزدهم، پادشاه فرانسه  در چنین روزی در سال 1601 میلادی به دنیا آمد. وی در بین سالهای 1610 تا 1643 بر این کشور حکومت کرد.